Te weinig ruimte maar er geen kiezen eruit moeten

Author:
SweetKaran
Posted:
ma, 11/12/2007 - 19:29
Hoi,

Ik krijg in Januari een beugel. Mijn ortho zei dat ik te weinig ruimte heb in mijn mond maar ze zei dat ze hoeft geen kiezen uit te trekken want zij heeft andere oplossing bedacht. Ze gaat ruimte's maken met scheurpapiertje?? tussen mijn tanden(heb ik het goed gehoord? :o ) 2 weken achter elkaar. Zo wordt er genoeg ruimte gemaakt tussen mijn tanden voor beugel behandeling.

Ik heb zo'n behandeling nog nooit gehoord maar de voordeel is dat het korter duurt (1 jaar) dus misschien is het ook goedkoper. Ik vraag me af of deze behandeling beter resultaat zal hebben dan de andere (als 4 kiezen worden getrokken)...
fleetstone

Ik vermoed dat ze ‘schuurpapier’ :-? bedoelt. Ofwel het beslijpen van tandglazuur.
Deze aanpak ben ik al eens eerder op dit forum tegengekomen.
Ik, als leek, heb er weinig begrip voor. Terwijl op dit forum steeds wordt gewezen op de negatieve invloeden die het glazuur dunner, zwakker of poreuzer maken, schijnt deze aanpak bij orthodontisten gewoon te kunnen.
Bovendien wordt het glazuur tússen de elementen beslepen (waar het schoonhouden ook nog eens lastiger is).

Slijpen en 1 jaar beugelen zal idd goedkoper zijn dan 4 kiezen trekken en 2 jaar of langer beugelen (de tweede manier kost de kaak gewoon meer tijd). Maar wat doet de eerste aanpak op de lange termijn? En krijg je van de ortho voldoende zekerheid dat ná de beugeltijd géén terugval zal plaatsvinden?

Je ziet, ik heb ook nogal wat vragen op dit terrein.

Btw: ik lees zojuist jouw andere berichten waaruit blijkt dat de tandarts van je eigen land ruimte wil creëren door de kiezen te trekken. Ik zou er dus nog eens over nadenken. Financiën lijken bij jou een rol te spelen. Misschien daarnaast ook de tijd dat je nog in Nederland zult verblijven?
di, 11/13/2007 - 14:06 Permalink
SweetKaran

schuurpapier dus... :D nu begrijp ik het.

Nu dat ik jouw bericht lees, ben ik een beetje getwijfeld of het goed is. Aan de ene kant, is het verstanding want ik ben student en ik heb weinig geld. Maar aan de andere kant........ is het niet verstanding voor mijn tanden in lange termijn.

Maar mijn ortho lijkt alsof zij weet echt wat zij doet, dus... ik weet niet of zij niet echt goed is. misschien moet ik haar nog een keer vragen en garantie vragen voor mijn tanden... :s

Ik blijf nog in Nederland totdat ik afgestudeerd ben dus daar heb ik geen zorgen over.

Hmmmm....... heeft iemand verder ervaringen met deze behandeling??????
di, 11/13/2007 - 14:59 Permalink
fleetstone

@ BJN
Niets bijzonders, het is een zeer gewone behandelingsoptie!
Zei ik toch!!!

U ‘preekt voor eigen parochie’, maar ik zou wel eens willen weten wat tandartsen ervan vinden? Vanuit hun perspectief gezien zouden zij toch een andere mening moeten hebben.

Toen de ortho dit , in het laatste traject, bij mijn dochter wilde doen (nl. de ondertanden van hoektand tot hoektand slijpen) nota bene ná trekken van 4 kiezen, 2 en een half jaar beugelen en aansluitend nachtbeugel) vond ik het welletjes en heb ik de tandarts geconsulteerd. Die was er niet echt kapot van en deelde mijn zorg.
Exit ortho!

Kunt u aangeven dat het geen nadelige gevolgen heeft op langere termijn?
vr, 11/16/2007 - 23:51 Permalink
BJN

Net als met alle behandelingen: als het gebruikt wordt na een individuele beoordeling, de juiste overwegingen en met mate is het een handige en veilige behandelingsmethodiek om ruimte te creeeren.
Wij doen dat niet voor ons zelf hoor, maar om de patient te voorzien van rechte tanden. Soms laat ik ze liever scheef staan....

Enige literatuur van vooraanstaande wetenschappers:
klik
klik
klik
za, 11/17/2007 - 06:25 Permalink