Kartels/deukjes onderaan voortanden

Author:
VraagGast
Posted:
vr, 12/21/2007 - 22:29
Hallo! Ik heb me hier aangemeld met een vraagje. Ik heb een probleem met mijn voortanden. Onderaan de rand vormen zich sinds een jaartje of 2 kleine inhammen die niet al te goed zichtbaar zijn als je recht tegen het gebit aankijkt maar wel als ik mijn hoofd wat meer naar voren buig waardoor er een andere gezichtshoek ontstaat. Ik heb een duidelijk zichtbaar "deukje" door de tandarts laten wegwerken door er een stukje op te laten zetten. Helaas is dit stukje er na een aantal weken al weer zo goed als helemaal van af. Om een duidelijk beeld te geven van wat ik bedoel heb ik een afbeelding bewerkt die denk ik duidelijk mijn probleem weergeeft. Ik heb er geen pijn aan ofzo maar vind het gewoon vreselijk om naar te kijken. Misschien stel ik me wel aan maar ik wil het liefst naar van onder gladde tanden kijken en niet naar iets wat me doet denken aan een figuurzaag. Mijn vragen zijn;

- Is dit soort van afbraak van tanden niet wat vroeg voor mijn leeftijd? Ik ben 22 jaar en ik verzorg mijn gebit goed: Ik drink weinig cola, fanta of andere frisdranken (eigenlijk alleen in de weekenden), ik snoep weinig en drink alcohol met mate en alleen in de weekenden. Ik poets 2 tot 3 x per dag.

- Is dit probleem op te lossen dmv een permanente oplossing ipv opzetstukjes die gauw kapotgaan en waarbij ik nu terug bij af ben?

Misschien wind ik me wel op om iets miniems maar dit zit me toch wel dwars, want ik wil een mooi gebit hebben en verzorg het ook goed. Bij voorbaat dank voor wie mijn vraag kan en wil beantwoorden!
Attach
Newtan

Het is makkelijk te repareren. Maar deze plekken zitten in het 'werkgebied' van je ondertanden. Dus de reparaties slijten net zo snel als je eigen tanden. En de eerste 24 uur zelfs nog sneller, want dan is de lijm (composietbonding) nog niet goed hard. Misschien dat de stukjes daarom binnen een paar weken verdwenen waren.

Oplossing: laat zo mogelijk de randen van de boventanden aan de onzichtbare achterkant wat dikker maken. Eventueel met de hoektanden erbij. 6 randen verdelen de krachten beter dan twee. Maar dit kan niet altijd.
ma, 12/24/2007 - 07:24 Permalink