Vijltje in kaakbot...

Author:
Anne73
Posted:
vr, 01/04/2008 - 14:16
Hoi allemaal,

Graag zou ik advies willen vragen over het volgende.

In 2003 hebben bij mij in een kies 2 wortelkanaalbehandelingen plaatsgevonden door een kroon heen (dus daarna weer opgevuld, geen nwe kroon geplaatst). Deze kroon is een jaar daarna gaan lekken waarna in 2006 een 3de wortelkanaalbehandeling heeft plaatsgevonden (bij een andere tandarts), na een flapoperatie. In 2006 is toen ook een nwe kroon er bovenop geplaatst. Netjes dus zou je zeggen.

Sinds een aantal maanden heb ik lichte drukpijn op die kroon en na enkele foto's is duidelijk dat er een vijltje in een van de voorste kanalen is achtergebleven waarschijnlijk na de 2de wkb.

Mijn vorige tandarts heeft dit tijdens de 3de wortelkanaalbehandeling (die was dus nodig ivm lekkage onder de kroon) dit niet eruit kunnen krijgen en waarschijnlijk door het prutsen dit stukje vijl een stukje het kaakbot (onder de wortel) ingeduwd. Hij heeft de behandeling toen afgemaakt, kanalen opgevuld en we hebben het er verder niet over gehad. Ik ging er vanuit dat hij oud opvulmateriaal niet had kunnen verwijderen dus geen probleem. Van dat spul krijg je vast geen last. Verder is ook te zien dat er een 4-de kanaal op de foto zichtbaar is, waar geen wortel omheen zit. Dit heet een perforatie wat waarschijnlijk per ongeluk is gebeurd. Echter hier ben ik ook niet van op de hoogte gesteld. Het is duidelijk dat er geen wortel om de perforatie zit. Een foutje dus. Op de foto is deze wel licht gekleurd. De vraag alleen of de desbetreffende tandarts deze perforatie goed heeft opgevuld met cement of dat ik daar nu mogelijk last van heb.

Nu zit ik dus sinds juni 2007 met lichte drukpijn, het wordt niet erger maar het gaat ook niet over, sommige dagen is het weg maar 4 van de 7 dagen is die kies gevoelig. Op de recente foto's is geen ontsteking te zien, niet aan de wortelpunten en ook niet om het vijltje heen. Mijn huidige tandarts laat mij weten dat deze kies, door de perforatie en het vijltje wat onderaan mijn wortelpunt zit, als verloren wordt beschouwd. Mijn huidige tandarts wil niet een 4de keer een wkb doen omdat de kies er niet beter op zal worden, de slagingskans is te laag. De enige optie zou zijn hem te laten trekken en een implantaat.

Uiteraard ben ik hier niet blij mee maar goed, het is niet anders. Mijn vraag is. Heeft iemand hier ervaring mee? is de kans groot dat ik nu toch last heb van het vijltje wat onderaan iets scheef zit (ik heb er na de behandeling 6 maanden geen last van gehad)? of is het mogelijk dat er toch een ontsteking ergens plaats vind die op de foto's van de tandarts niet zichtbaar is? Op de overzichtsfoto is overigens ook geen ontsteking te zien behalve een iets donkere plek onder de kroon. Maar dat kon volgens de huidige tandarts aan de foto liggen. Drie tandartsen hebben deze overzichtsfoto bekeken en niet van een ontsteking gesproken. Ze vragen mij zelfs of ik wel zeker weet dat het om deze kies gaat :o Kan een vijltje schade opleveren in het kaakbot en op lange termijn. Moet ie er eigenlijk gewoon uit? of kan het geen kwaad?

Ik vraag me af wat een andere tandarts hier op het forum over de situatie zou zeggen. Zou het mogelijk zijn het vijltje er uit te laten halen via een apex door een kaakchirurg? of is dat te moeilijk en moet hij dan ook de wortelpunten weghalen? waarschijnlijk een kans dat dat juist meer problemen gaat opleveren? Wat is jullie oordeel over deze situatie?

Alvast bedankt!

Anne
Jbr

Hoi Anne,

Bij mij is iets soortgelijks gebeurd....een vijltje wat afgebroken is en in de kies (wortelkanaal) is blijven zitten. Was met geen mogelijkheid eruit te krijgen en ook mij vertelde ze dat ik nergens bang voor hoefde te zijn.

Maar goed....na een aantal weken is dat toch gaan ontsteken en is mijn kies getrokken. Ik wil je verder niet bang maken maar dit is mijn ervaring.

Groeten,

Jbr
vr, 01/04/2008 - 14:30 Permalink