Wat moet ik doen? Graag advies!

Author:
appetjoekio
Posted:
ma, 01/21/2008 - 18:31
Ik ben vanaf mijn 10e tot mijn 20e vanwege angst niet meer naar de tandarts geweest, tegelijkertijd ben ik ook gestopt met mijn beugel en zijn beide ringetjes verwijderd. De kies waar 1 van de ringetjes omheen heeft gezeten (de 1.6) was op dat moment ontstoken maar de toenmalige tandarts heeft buiten het vullen van een gaatje in dit element er niets meer mee gedaan.
De ontsteking is blijven zitten en ik heb de pijn zo lang voor lief genomen.
Nadat ik uiteindelijk weer bij een tandarts terecht ben gekomen heeft zij na mijn 2e afspraak in dit element een endo uitgevoerd (wortelkanalbehandelin), deze was redelijk succesvol en er kwam erg veel troep en rotzooi uit.
De pijn bleef hangen en nav die pijn dacht ik in eerste instantie last te hebben van een kaakholte ontsteking. Na het maken van een scan kreg ik te horen dat er een ontsteking op een kies zat (de 1.6 dus) en dat de wortelpunt van deze kies door mijn sinus (kaakholte) heen zat. Toevallig was er een kaakchirurge aanwezig en bood zij mij aan om mij te behandelen. Zij heeft in eerste instantie geopperd om de wortelpunt af te korten. Ten tijde van de kaakoperatie heeft zij uiteindelijk besloten om de wortelpunt te laten, er bleek namelijk een flinke ontsteking om de wortelpunt heen te liggen. Deze is netjes weggehaald en het probleem lichtelijk weggenomen.
Het element bleef namelijk zeuren. Het is onder controle gehouden en er bleek een minimale ontsteking aan een andere wortelpunt te zitten. Deze zit ingekapseld en hoeft niet behandeld te worden en paar maanden later ontdekte ik een kier tussen deze kies en de vulling. Er bleek op de amalgaam vulling een composite vulling gelegd te zijn met daartussen een gat.
Mijn tandarts wilde deze vullingen eruit halen en opnieuw vullen maar ik heb daar even mee gewacht omdat ik wat last blijf houden van deze kies en ik me afvraag of deze niet gewoon eruit gehaald moet worden.
Nu is de betreffende kies in november, dmv het eten van een snoepje, gebroken. Hij is toen meteen gevuld, nav die breuk ben ik naar de kaakchirurg geweest omdat ik zelf van mening was dat de kies eruit moet. De kaakchirurg vond het niets en adviseerde mij om deze kies toch te laten zitten. Driemaal raden...hij is wederom gebroken. Nu aan de voorzijde van de kies, de vorige keer aan de achterzijde.
Nu weet ik niet wat ik er het beste mee zou kunnen doen. Zou er een kroon op kunnen?? Een brug zie ik zelf niet zitten omdat het niet nodig vind om 2 goede elementen te slijpen om 1 plek uiteindelijk op te vullen. Een implantaat is een optie maar dan is mijn kies wel weg en eruit is eruit.
Hopelijk kan iemand adviseren in dit geval.
Spiegeltje

Omdat u al zoveel met deze kies te stellen hebt gehad kan ik me voorstellen dat u het onderhand welletjes vindt.

Het probleem dat de kies afbrokkelt is in uw geval waarschijnlijk goed en definitief op te lossen, door composietrestauratie of - indien dit niet meer kan - een kroon. Mocht u een kroon nodig hebben, dat kan alleen de tandarts bepalen, dan is wel de verdere prognose van belang. Die wordt vooral door de conditie van de wortel bepaald. Je gaat liever geen dure kroon aanbrengen als de prognose van de kies matig of slecht is en op termijn waarschijnlijk moet worden getrokken. Daar lijkt het - gelet op de reactie van de kaakchirurg - niet echt op maar ik neem aan dat de tandarts dit met u zal bespreken. Alles bij elkaar dus (nog) geen duidelijke reden om de kies te trekken. Of het zeurderige gevoel voor u de doorslag geeft is uw zaak. Dit zou moeten verdwijnen als de ontsteking geneest wat tijd nodig heeft. Dit blijft natuurlijk wel een onzekere factor in het geheel.

De 16 is een belangrijke kies en na het trekken kom je al snel uit op een implantaat met wellicht botopbouw (vanwege de voorgeschiedenis) om allerlei nieuwe problemen te voorkomen. Dat kost zomaar 4x zo veel als een kroon en is een heel traject met diverse afspraken. Aan u de keuze!
ma, 01/21/2008 - 19:41 Permalink