Afgebroken verstandskies door trekken, moet die er niet uit?

Author:
devrager
Posted:
vr, 01/25/2008 - 14:50
Beste Forumleden,

Eerder deze week heeft de tandarts 2 verstandskiezen getrokken omdat ik lichte tandpijn ervoer.
Tandarts stelde voor alle 4 de kiezen preventief te verwijderen omdat deze vroeg of laat toch bij iedereen gaan opspelen,
ze belemmeren het goed poetsen en wachten op pijn maakt het niet prettig, bovendien komt het tijdstip niemand ooit gelegen.
Ik ging accoord met 2 kiezen, links boven en onder er uit te halen, onder is nu afgebroken.
Tandarts adviseerde slechts terug te komen als er overlast ontstaat, nadien bedacht ik mij dat dit geheel indruist tegen zijn preventie verhaal.
Er is duidelijk nog tand met mangaam rest te zien in de spiegel, en volgens mijn partner.
De ziektekosten verzekeraar heeft voor tandarts behandeling geen second opinion arts, zelf benaderde andere artsen geven aan dat de eigen arts eerst moet uitbehandelen alvorens zij bereidt zijn mij als nieuwe client te accepteren.
Wat is nu wijsheid, hoe te handelen?.....moet ik echt wachten tot de hechting er uit is en het tandvlees eroverheen is gegroeid in de hoop dat het geen problemen oplevert zoals ontsteking of erger?

Alvast bedankt voor de wijsheden in uw reactie.
M.v.g.,

de vrager.
Mignon

Als er een grote wortelrest blijft zitten is dit wachten op een ontsteking. Alleen wanneer het stukje achtergebleven wortel kleiner dan 2mm is en er geen sprake was van ontsteking wordt soms besloten het te laten zitten. Dit stukje wordt dan door bot omringd en lost vaak na enkele jaren op. Grotere wortelresten dienen echter altijd verwijderd te worden. Heeft de tandarts nog een foto gemaakt van de huidige situatie? Als hij het zelf een lastige klus vindt kan hij idd doorsturen naar de kaakchirurg.

Grts, Mignon
vr, 01/25/2008 - 20:36 Permalink