Bleekgel gebruiken na houdbaarheids datum?

Author:
blonky1986
Posted:
do, 02/07/2008 - 18:44
Heej heej,

Ik vraag me af of je de bleekgel nog mag gebruiken na de houdbaarheidsdatum? Ik heb nog gel liggen die van 2006 zijn namelijk. Is het zo dat je ze dan wel kan gebruiken, maar dat ze dan minder goed werken? Kun je de gels ook nabestellen, want ik heb nog wel de bitjes liggen.

Is het beter om de tanden thuis te bleken met een bitje, of kun je dan beter naar bijvoorbeeld perfect smile of iets dergelijks gaan?

Alvast bedankt!
Groetjes
Spiegeltje

Ik moet een beetje voorzichtig zijn - als chemisch technoloog en dus niet-tandarts. Maar ik weet wel dat waterstofperoxide, het werkzame bestanddeel van bleekgel, de neiging heeft om te "ontleden" in water en zuurstof, dat wil zeggen dat werkzaamheid langzaam minder wordt. Ook al worden stoffen toegevoegd om dit te beperken. Als je niet ver over de datum zit zal het niet zo'n vaart lopen. Schadelijk is het niet om het te gebruiken.

Is het beter om de tanden thuis te bleken met een bitje, of kun je dan beter naar bijvoorbeeld perfect smile of iets dergelijks gaan

Ligt er aan, wat betreft het resultaat is met thuisbleken ook een goed resultaat te halen (wel altijd na consult bij de tandarts!). Nadeel is volgens mij dat het met thuisbleken allemaal veel langer duurt en dat je misschien iets minder resultaat ziet maar het scheelt niet veel, zeker niet op langere termijn.

Persoonlijk heb ik het niet zo op die bleek-klinieken (er loopt veel laaggeschoold niet-medisch personeel rond) en de geconcentreerde bleekmiddelen die daar worden gebruikt zijn zeker niet zonder risico als ze niet goed worden toegepast. 30% waterstofperoxide veroorzaakt gemene brandwonden (ik spreek uit ervaring, niet bij het bleken maar wel tijdens de scheikundepractica :D )

Thuisbleken, maar wel onder begeleiding van de tandarts, is denk ik de meest verstandige optie. Is ook goedkoper.
vr, 02/08/2008 - 01:20 Permalink