Vragen over fistel/bobbel

Author:
diephuis
Posted:
ma, 02/11/2008 - 13:03
Beste deskundigen,

Kan het ontstaan van een fistel/bobbel op het tandvlees zijn oorzaak is gelegen in het feit dat er altijd wel restjes zenuwen na een wortelkanaalbehandeling op een vitaal 3kanalige element door het lichaam opgeruimd moet worden? Zo ja, hoelang mag gemiddeld de fistel/bobbel er in deze situatie er zijn voordat het verdwijnt?

Vr. gr.
Mignon

Dat ligt eraan wanneer de wkb is gedaan. Een fistel ontstaat meestal voordat er een behandeling wordt ingesteld. Via de fistel kan het ontstekingsvocht ontsnappen. Als de kanalen goed gevuld en afgesloten zijn zal de oorzaak van de ontsteking, die in de wortelkanalen is gelegen, weggenomen zijn. De ontstekingsrest die zich rond de wortelpunt bevindt wordt als het goed is lokaal door het lichaam afgebroken.

Als de wkb echter al langer geleden is gedaan, kan het zijn dat de ontsteking persisteert. De oorzaken kunnen onder andere een onvoldoende afsluiting of een 4e kanaal zijn. Op dat moment kan dan ook een fistel vormen.

Ik hoop dat dit de situatie voor je verduidelijkt.

Grt, Mignon
ma, 02/11/2008 - 19:32 Permalink
diephuis

Dank, zeker duidelijker. :)

Niet uitgesloten dus dat de onstekingsrest via een fistel wordt opgeruimd? Maar hoelang?

Twee maanden na wkb ontstaat fistel/bobbel op exacte lokatie van de code A15 oppervlakteverdoving. Fistel is nu bijna 4 maanden na ontstaan aanwezig, wordt wel langzaam kleiner.

Anders herbehandeling door tandarts of endontoloog?

Vr.gr.
di, 02/12/2008 - 07:51 Permalink
Mignon

Meestal wordt een half jaar na de wkb een controlefoto gemaakt van de kies om te zien of de ontsteking is verdwenen. In dit geval zou ik die foto afwachten. Een fistel kan langere tijd blijven ontstaan, ook wanneer hij niet meer actief is (dwz zonder pusafvloed). Het granulatieweefsel wordt als het goed is door het lichaam opgeruimd. Dit kan enige tijd duren.

Gr, Mignon
wo, 02/13/2008 - 17:05 Permalink
diephuis

Zal ik doen, want zo denk en voel ik het ook.

As. 3 maart moet ik voor algehele 1/2jr. controlebeurt.
Wordt spannend, want er worden inderdaad dan ook 2 controlefoto's
gemaakt; van de wkb element 37 en apex met verwijdering cyste
element 21, allebei dan een half jaar geleden verricht.
Tandarts heeft ook nog een termijn van 1jr. genoemd, echter ziekenhuis
spreekt van een 1/2jr. als advies voor controlefoto van de apex.
Worden we waarschijnlijk weer wat wijzer en kunnen we er weer
wat van leren.

Dank voor antwoord/moeite en succes.
Vr.gr.
do, 02/14/2008 - 09:19 Permalink