tand ontzenuwt

Author:
jonas_2505
Posted:
vr, 02/22/2008 - 18:58
ik heb vorige woensdag men tand laten ontzenuwen. erachter deed dat geen pijn meer tot gisteren dus ongeveer 2 dagen

maar sinds vanmorgen doet men tand steeds meer en meer pijn

is dit normaal? wat moet ik doen?
Mignon

Beste Jonas,

met name de eerste 3 dagen na de behandeling kan de pijn vrij hevig zijn. Het gebied rondom de wortelpunt is behoorlijk geirriteerd door het vijlen en het chemische spoelmiddel van de tandarts. Meestal neemt de pijn na een dag of 3 weer langzaam af. Gaat het ondertussen alweer een beetje beter met je?

Grts , Mignon
zo, 02/24/2008 - 13:26 Permalink
jonas_2505

hoi

ja pijn is veel minder,
maar soms als ik bijt schiet er in die tand een pijnscheut zo hard zelfs dat ik een pijnstiller moet nemen, na n uurtje is deze pijn dan wel over

is dit normaal?
ma, 02/25/2008 - 15:17 Permalink
Mignon

Als de zenuw is verwijderd en het wortelkanaal is gereinigd is de oorzakelijke factor van de ontsteking weggenomen. Echter, de ontsteking heeft zich vaak uitgebreid in het bot rondom de wortelpunt. Het lichaam moet deze restontsteking nu langzaam opruimen. Dit kan enige tijd duren. De ontstekingsmediatoren kunnen pijn veroorzaken. Ook kan druk op de ontsteking vervelend zijn. Dit komt doordat de ontsteking zich als het ware in een afgesloten omgeving bevindt. Het ontstekingsvocht heeft geen uitweg en er bouwt druk op onder de kies. Wanneer er krachten op de kies worden uitgeoefend kan dit de druk op de ontsteking verder verhogen. Houd het even in de gaten. Soms duurt het wel enkele weken tot maanden tot je helemaal klachtenvrij bent. Als je echter last van koorts of zwelling krijgt moet je even contact opnemen met je tandarts.

Grts, Mignon
ma, 02/25/2008 - 15:58 Permalink