Tandtechnisch Azie

Author:
MELISA
Posted:
za, 02/23/2008 - 00:50
Kan iemand mj informeren over de kwatiteit van de kronen die naar Azie gaan.
Technisch gezien dan!
vV

ik hoop dat ze niet naar Azie gaan maar er vandaan komen.Anders zijn wij allemaal verkeerd voorgelicht. :smt002

Ik heb geen idee, nooit geplaatst. Wel bij mijn tandtechnieker in handen gehad, die maakt deel uit van een grote keten die zelf een lab in Thailand hebben. En hij stelde zelf dat het toch wat minder was. En achteraf aanpassen mbt kleur etc kan dan wel, maar dat kost uiteraard dan weer extra, waarmee het voordeel weg is.
za, 02/23/2008 - 10:58 Permalink
Spiegeltje

Echt harde gegevens hierover ben ik nog niet tegengekomen. Ik heb er wel bepaalde gedachten over.

Uiteindelijk is en blijft de tandarts verantwoordelijk voor de kwaliteit van het werk, dan maakt het voor de klant eigenlijk niet zo veel uit waar de kronen vandaan komen. Ook in Azie kunnen ze goede kronen maken natuurlijk maar het is de tandarts die bepaald of de kwaliteit al dan niet toereikend is. Misschien zijn er ook wel labs in Nederland waarmee de tandarts, door slechte ervaringen, liever niet mee samenwerkt. Een eventueel prijsvoordeel mag de tandarts echter niet in zijn eigen zak steken. Tandartsen zijn daarvoor al op hun vingers getikt.

Omdat echte topkwaliteit een goede samenwerking vereist tussen tandarts, patient en technicus (die wellicht ook de klant wil zien) lijkt me dat wat moeilijk te realiseren als de kronen in een "anoniem" lab worden vervaardigd (al of niet in het buitenland). Aan de andere kant: die topkwaliteit is ook lang niet altijd nodig. Kronen uit lage lonen landen is gewoon een ontwikkeling die niet is tegen te houden, evenals trouwens CAD/CAM technieken bij de productie.

Misschien verdwijnt het standaardwerk wel uit Nederland en hou je alleen een paar toplabs's over. Vergelijk het met de textielindustrie, die is ook uit Nederland verdwenen maar je kunt hier nog steeds voor 2500 euro een "bespoke" maatpak laten maken dat ook daadwerkelijk hier (of vooruit: in Polen dan) in elkaar wordt genaaid (en niet geplakt). Maar hele volkstammen zweren bij een (chinees) plakpak van C&A voor 150 euro.
za, 02/23/2008 - 11:23 Permalink