hardnekkige ontsteking,

Author:
marijeV
Posted:
ma, 03/10/2008 - 20:36
Mijn man heeft als kind zijn beide voortanden verloren bij een ongeluk en heeft dus twee implantaten. Enkele maanden geleden kreeg hij een ontsteking aan de tand ernaast. Het bleek dat (3!!) antibioticakuren de ontsteking niet wegkregen. De zenuw was dood, het bot aangetast en de tand is getrokken. De ontsteking blijft woekeren en heeft inmiddels een van de implantaten aangetast. Volgens de tandarts zou de oorzaak heel goed kunnen liggen in dat oude ongeluk. De kosten lopen nu al in de duizenden euro's en de verzekering dekt maar een heel klein deel.
Ik heb een aantal vragen:
1. wat kan er nu nog aan die ontsteking gedaan worden, zodat de rest van zijn gebit niet verder aangetast wordt? En waar kan je het best een second opinion vragen?
2. valt deze hele operatie nog steeds onder de tandartsverzekering of zou er medische noodzaak kunnen zijn, ivm vergoedingen?
3. Is er een mogelijkheid om de schade te verhalen op de veroorzaker van het eerste ongeluk?
Ik zou het erg op prijs stellen als iemand ons kan helpen met deze vragen!!
Spiegeltje

Ik kan alleen iets met zekerheid zeggen over uw vraag 3: Het is uitgesloten dat u de kosten kunt verhalen op de veroorzaker van het ongeluk want die kan er niks aan doen dat de ontsteking is opgetreden (geen dan wel te ver verwijderend causaal verband in juridische termen). Het is ook al een hele tijd geleden.

Het zou goed kunnen dat uw tandartsverzekering de kosten vergoedt maar dat wordt bepaald door de polisvoorwaarden, daar is dus zo niks over te zeggen. Welke verzekering is het precies? Vrijwel altijd zal het gaan om een gedeeltelijk vergoeding, gelet op de gebruikelijke beperkingen. Het is in 2008 nog mogelijk het niet vergoede deel af te trekken van de belasting.

Tegenwoordig kunnen onder bepaalde voorwaarden implantaten wel worden vergoed vanuit de basis zorgverzekering als die nodig waren als gevolg van een ongeval. Wellicht geldt dat ook voor complicaties, maar dat weet ik niet zeker.

Wat ik me nog wel afvraag: vanwaar die antibioticakuren want dat is zelden een oplossing in de tandheelkunde, hoogstens ondersteunend.
ma, 03/10/2008 - 21:27 Permalink