Ik krijg binnenkort een plaatjesbeugel om eindelijk die scheve voortand recht te zetten :D
Nu zag de orthodontist op de rontgenfoto dat er drie verstandskiezen in minder fijne stand zitten (1 tand wijst niet naar boven maar naar opzij, naar de andere tanden) en ze adviseerde ze alledrie eruit te laten Snijden. :o
Ze zei dat ik er evt. last van zou kunnen krijgen en ze maar beter preventief kan laten verwijderen.
Nu is het het niet mijn grootste hobby om zoiets te laten doen. :-?
Kunnen ze niet gewoon blijven zitten en dan wel weer zien als ik er last van krijg?
Voor de orthodontist is het makkelijk gezegd maar voor mij een behoorlijk grote gebeurtenis......
Nu zag de orthodontist op de rontgenfoto dat er drie verstandskiezen in minder fijne stand zitten (1 tand wijst niet naar boven maar naar opzij, naar de andere tanden) en ze adviseerde ze alledrie eruit te laten Snijden. :o
Ze zei dat ik er evt. last van zou kunnen krijgen en ze maar beter preventief kan laten verwijderen.
Nu is het het niet mijn grootste hobby om zoiets te laten doen. :-?
Kunnen ze niet gewoon blijven zitten en dan wel weer zien als ik er last van krijg?
Voor de orthodontist is het makkelijk gezegd maar voor mij een behoorlijk grote gebeurtenis......
Re: Moeten die verstandkiezen echt eruit ?
Voor de volledigheid: het is niet volgens de meest recente inzichten om bij de minste geringste problemen meteen preventief tot trekken over te gaan. Je hebt (uiteraard) gelijk dat eenmaal getrokken verstandskiezen geen problemen meer kunnen veroorzaken. En als ze toch vroeg of laat moeten worden getrokken dan ook beter op de leeftijd van een jonge volwassene en verband met beter botherstel. Daar staat weer tegenover dat het trekken kan leiden tot complicaties, met name bij de kiezen in de onderkaak. De kans daarop is gering, maar niet te verwaarlozen. En dan heb ik het nog niet over het ongemak voor de patient die het trekken kan geven. In veel gevallen blijft het dus, zoals zo vaak in de heelkunde, gewoon een afweging die per individueel geval moet worden gemaakt.
Bij de huidige inzichten wordt gesteld, verwijderen liefst voor de 25e verhaardag tenzij de kies zonder problemen doorgebroken in de rij staat. Ligt ie nog volledig in het bot, dan elke 5 jaar rontgen controle op het ontstaan van met name follikulaire cystes maar ook andere problemen. Bij horzontale ligging nabij de wortel van de buurman........weg met die kies voordat het bot tussen die twee weg is.
In ieder geval bedankt voor de reacties, dan heb ik in ieder geval meer een "reden" als ik naar de slachtbank :wink: ga.
Nog een laatste vraag:
Is het de gewoonte drie kiezen ineens te verwijderen :roll: of steeds per afspraak 1 ?
Overigens, kan het dan wel, maar dan alleen in overleg. Ik zou het als je dat liever hebt voorstellen, maar je kan het dus niet afdwingen.