Ik ben 43 en heb een goed gebit met 2 vullingen.
Een kies is 3 keer een beetje afgebroken en mist nu 30% (laten we zeggen een hoek aan de binnenzijde).
Morgen ga ik weer naar de tandarts om een keiharde vulling erin te zetten (een kroon is nog niet nodig).
Probleem is dat de kies erboven een joekel is met een stevige punt en dat die er mede de oorzaak is van
de problemen met de kies eronder. De tandarts adviseert om een beetje eraf te slijpen.
Vraag 1: waar kan ik meer informatie vinden over afslijpen van (puntige) kiezen ?
Vraag 2: heeft iemand hier ervaring mee ? en een advies ?
Bedankt, Marcus
Een kies is 3 keer een beetje afgebroken en mist nu 30% (laten we zeggen een hoek aan de binnenzijde).
Morgen ga ik weer naar de tandarts om een keiharde vulling erin te zetten (een kroon is nog niet nodig).
Probleem is dat de kies erboven een joekel is met een stevige punt en dat die er mede de oorzaak is van
de problemen met de kies eronder. De tandarts adviseert om een beetje eraf te slijpen.
Vraag 1: waar kan ik meer informatie vinden over afslijpen van (puntige) kiezen ?
Vraag 2: heeft iemand hier ervaring mee ? en een advies ?
Bedankt, Marcus
Re: kies te groot: afslijpen ?
Soms is er sprake van een te zwaar contact of maken de kiezen tijdens het kauwen ongunstig contact. In dat geval kun je de overbelasting wegnemen door de te zware contacten in te slijpen. Hiervoor wordt met een boortje een dunne laag glazuur weggenomen. Het is geen heel invasieve ingreep en je kunt er vaak mee voorkomen dat er opnieuw tanddelen afbreken. Je moet wel uitsluiten dat de overbelasting niet nog een andere oorzaak heeft. Als je bijvoorbeeld knarst of klemt zal hier eerst iets aan gedaan moeten worden.
Veel succes, Mignon