Slecht gebit als gevolg van een ziekte

Author:
Jorinna
Posted:
za, 05/03/2008 - 20:40
Mijn dochter heeft ca. 10 jaar een ernstige eetstoornis gehad. Ze is er nu van af en heeft er een erg slecht gebit aan over gehouden. Dit is erg voor haar omdat ze nu het ene probleem inruilt voor het andere. Is ze eindelijk van het dwangmatig dun willen zijn af en nu loopt ze met een, echt, heel slecht gebit. Dit is dus totaal slecht voor haar zelfbeeld.
Nu is mijn vraag: kan ze haar gebit laten herstellen op kosten van de zorgverzekeraar? (Groene Land). Is er een regeling voor deze patiënten?
Jorinna
vV

tja. daarvoor is overleg nodig tussen de tandarts, en de adviserend tandarts van e zorgverzekeraar. Er bestaat een regeling voor bijzondere tandheelkunde, maar of schade door psychische oorzaak daar ook onder valt durf ik niet te zeggen. Daar zal dan ook de begeleidend psycholoog/psychiater (ik neem tenminste aan dat die er is voor haar) een duit voor in het zakje moeten doen. Deel 1 is goed in kaart brengen wat er aan de hand is, en gedaan moet worden om het weer goed te krijgen. En dan op schrift de mening van de psycholoog/iater om oorzaak en gevolg helder te krijgen, en dat zij dus onder behandeling is, en de gevolgen voor het zelfbeeld etc. en dat er dus maatregelen zijn/genopmen worden om terugval te voorkomen (begeleiding dus). En daarmee naar de adviserend tandarts, die zal willen zien of het probleem niet zuiver esthetisch is maar dat er daadwerkelijk echte problemen zijn die ook de functie van het gebit nu of op korte termijn in het gedrang brengen. Want de functie is belangrijker dan de esthetische kant.

Heel verhaal, en veel te doen/regelen dus. Geheel onmogelijk is het niet, tenzij dus alleen van esthetische aard, dan denk ik dat de zorgverzekering een grens trekt.
di, 05/06/2008 - 18:32 Permalink