Scheve voortanden

Author:
C24
Posted:
ma, 05/05/2008 - 14:09
Na het wisselen van mijn voortanden kreeg ik er één volledig scheve voor terug. Deze stond zegmaar zo -/ in plaats van gewoon recht --.
Al bijtijds aan de bel getrokken bij de tandarts voor een beugel, maar dat moest niet want daarvoor moesten de tanden uitgegroeid zijn zei hij. Op den duur op mijn 16e zelf naar de orthodontist gestapt (je gaat je op den duur toch wel schamen met je flink scheve voortand), die me vroeg waarom ik nu pas kwam... :o
Ik had ook een overbeet en te weinig ruimte tussen mijn tanden waarvoor ik een buitenboord beugel moest dragen. Toen op mijn 18e deze eruit mocht maakte de orthodontist nog even foto's voor mijn verstandskiezen. Deze waren duidelijk zichtbaar op de foto en duwden precies in de richting van mijn tanden. Deze moesten er dus gauw uit zodat ze niet mijn gebit weer terugduwden. Maar voor de kaakchirurg moet je toch zeker een paar maanden wachten voordat je er terecht kan, en dan is er nog maar 1 kant van de verstandskiezen weggehaald. Enkele maanden later worden de andere 2 eruit gehaald. Dus het nodige geduw door de verstandskiezen was ook alweer geschied.
In de tussentijd veranderd van tandarts, en deze heeft mijn voortand opgevuld en bijgeslepen tot 2 vrij normale voortanden. Maar (ik ben inmiddels 24) het is niet meer zo mooi als in het begin. Mijn voortanden zijn naar voren gaan staan. Ook valt de tand rechts naast mijn voortand naar achteren waardoor dit eigenlijk vaak een zwart gat lijkt.
Mijn tandarts vertelde me (bij het bijwerken van mijn voortanden) dat ik hier later kronen voor kon nemen. Een tijdje geleden heb ik gevraagd naar het hoe en wat, en ik kreeg te horen dat dit rond de 800 euro gaat kosten voor 2 kronen. Verder vertelde hij er niets over. Maar ik wil graag weten hoe dit eruit gaat zien, kunnen deze meer naar achteren worden geplaatst? Maar zouden 3 of 4 kronen niet beter zijn omdat de tand ernaast erg naar achteren valt? Ik heb het idee dat mijn tandarts hier geen tijd voor heeft om het hierover te hebben. Ik wil dit van tevoren goed weten, want anders durf ik het echt niet. Iemand hier met ervaring of kennis? (het lukt me niet om een foto'tje van mijn tanden erbij te plaatsen :smt013 )
Van Leeuwen

De druk die veroorzaakt wordt door verstandskiezen is relatief. Alle kiezen hebben de neiging om naar voren te kippen en hoe meer kiezen hoe meer druk.

Met kronen is het prima mogelijk om standscorrecties uit te voeren. Kronen worden tegenwoordig zo gemaakt dat ze (bijna) niet meer van echte tanden te onderscheiden zijn.

Vraag eens aan je tandarts of hij afdrukken wilt maken en dan op gebitsmodelen een setup wil maken zodat zichtbaar wat wat de mogelijkheden zijn.

Gr. Maurice
vr, 05/09/2008 - 09:07 Permalink