Bang en depressief, help AUB

Author:
Jalien22
Posted:
do, 05/08/2008 - 20:13
Beste leden,

Al ruim een jaar geleden had mijn tandarts bij een controle een kleine gaatje ontdekt,
derde tand van rechtsboven, het was een ''lelijke'' kleine gaatje zei de tandarts omdat de 4'de tand ernaast net voor de kies een beetje scheef naar binnenhangt, al jaren. Ma ja dus gaatje met composiet gevuld. Alhoewel hiervoor had ik daar geen problemen met iets, maar na die vulling kon ik moeilijk op een appel bijten of op een wortel, kon nog wel op iets zachts bijten zoals brood, kip, vis etc. maar niet op echt harde voedsel. Bij de volgende controle bij de tandarts heb ik hem verteld dat ik op die tand niet op iets echt hards kon bijten, ok zei ie en controleerde me gebit. Effe schoongemaakt en klaar was kees, geen probleem. 1 week geleden kreeg ik plots een licht tintelend gevoel bij de toppunt van mijn tandhoek, op zich niet pijnlijk en ging snel weg nadat ik wakker werd, ma sinds zondag bleef die aanhouden, ineens kreeg ik de maandag plots hevige pijn, alhoewel ik heb geen pijnstiller gehad en de pijn was echt niet erg (voor de goede orde, ben zelf snel bang en bij pijn ben ik als een klein kind heh) dus moet je nagaan, toen ik die maandag sliep, dinsdag wakker werd was de pijn helemaal weg. Ik had sowieso een afspraak bij de tandarts de woensdag morgen dus dit keer heb ik hem verteld van luister hier is echt iets mis mee, hij heeft niks kunnen constateren maar op aandringen zei ie ok dan maken we eens een rontgenfoto om te kijken of er iets is. Ja hoor, toen bleek het al, een zwarte vlek, vroeg wat er was en zei de tandarts, dode zenuw. Ik was snel bang, me hard ging tekeer (ik had een tandartsfobie toen ik klein was, nog heb ik dat gevoel als er iets mis gaat), tandarts is op zich wel cool, stelt je gerust en doet zijn werk goed. Dus heeft ie een gaatje geboord en vuil weggehaald nog iets gedaan en dan een wit zacht watje ingedaan en dan met noodvulling dichtgedaan. Tijdens dit proces had ik wat pijn gevoeld op bepaalde momenten, dus het was niet 100% pijnvrij. Ma ja mij werd verteld dat ik over 1 week moet terugkomen voor de echte behandeling. Op het internet wordt vermeld dat een infectie kan optreden bij a-tandbederf, b-lekkage in de vulling en c-bij een harde klap op die plek. Ik poets me tanden grondig 2x per dag, tongschraper, 2xmondwater listerine en sensodyne, eetmomenten om de 3 uur, 1 uur wachten met poetsen etc. en drink geen alcohol, rook niet, eet niet zoveel ongezond. Tandbederf lijkt me een beetje moeilijk, het lijkt wel alsof het door die vulling is onstaan van een jaar ofzo geleden. Of heb ik het mis ?

Nu ben ik echt bang om die noodvulling te poetsen met me tandenborstel, volgens de assistente zou het geen probleem opleveren, alleen een paar kleine kruimels die kunnen afvallen that's it. Toch wil ik 1 week voor de behandeling zoveel mogelijk rust en kalmte in me mond houden.

Mijn angst en depressie is zo erg, misschien onnodig, heb teveel info opgezocht op het internet, en nu drink ik alleen melk en eet ik volkorenbrood de hele dag, eet geen avondeten (me vriendin at een stuk kip en heb een klein stukje van haar gepakt omdat ik echt honger had), want zelfs in fruit is er suiker wat slecht is voor je tanden, nu ben ik zo bang dat ik alleen melk zit te drinken zodat er geen bacterie komt, maar zelfs bij voedsel dat gezond hoort te zijn zoals volkorenbrood zitten er koolhydraten die problemen kunnen leveren. Ik durf geen zak chips meer te eten, ik at altijd in mate, maar bijvoorbeeld durf niet eens tonijn in olie te eten, of kip op de barbecue, of spaghetti. Ik durf niet eens Brinta te eten bij ontbijt omdat er veel koolhydraten inzitten. Ik las altijd een pauze normaal bij mijn eetmomenten, 2-3 uur rust voor de tanden i.v.m speeksel,plus xylifresh kauwgom na een grote maaltijd, en eet over het algemeen gezond, veel fruit en groente. Van de dingen die ik heb gelezen over suiker en koolhydraten ben ik erg bang geworden dat ik depressief begin te raken.

Ik wil graag weer lekker eten zonder zoveel zorgen te maken :( .
Sorry dat ik zoveel heb zitten schrijven, ik wou dit graag kwijt. Ik hoop dat er iemand is die terug zal schrijven.
Mignon

Beste Jalien,

Ik ben blij dat je een berichtje hebt achtergelaten op onze site. Ik denk dat je de zaken wellicht wat te zwaar opneemt. Natuurlijk zijn kolhydraten (mn suikers) niet goed voor je tanden omdat ze tandbederf kunnen veroorzaken. Niet zozeer de hoeveelheid suikers, maar de frequentie waarin je ze inneemt is bepalend voor de belasting voor je gebit.

Het maximale aantal zoetmomenten dat je per dag mag hebben is volgens 'de tandarts' 7. Daarbij moet je dus alle keren tellen dat je koffie met melk of suiker drinkt, een koekje eet of een dropje tussendoor pakt. Als je echter een snoepje en een drankje tegelijk (binnen een half uur) neemt, telt dat als 1 zoetmoment.

Je moet wel lekker blijven eten en genieten van het leven. Als je dat niet doet gaat je gezondheid achteruit en dat is wellicht nog veel slechter voor je tanden. Probeer 2 a 3 keer per dag minstens 2 minuten te poetsen (na het eten). Gebruik ook dagelijks tandenstokers of flosdraad en je gebit blijft gegarandeerd in orde.

Ik denk dat de scheefstand van jouw tanden ervoor heeft gezorgd dat er op deze plaats makkelijk voedselimpactie plaatsvond. De reiniging is op deze plaats waarschijnlijk ontoereikend geweest, waardoor er een gaatje heeft kunnen ontstaan. Als het gaatje erg diep was kan de zenuw door het boren en vullen geirriteerd zijn geraakt. Hij heeft uiteindelijk gereageerd met een ontstekingsreactie.

Volgende week wordt de behandeling afgemaakt. Ik zou in de tussentijd maar lekker blijven eten en drinken. Die noodvulling kan wel tegen een stootje. Als je bang bent dat je hem beschadigt, kauw je aan de andere kant.

Maak je niet teveel zorgen en zoals ik al zei: blijf lekker genieten van het leven!

Grts, Mignon
vr, 05/09/2008 - 02:25 Permalink
Jalien22

Beste Jalien,

Ik ben blij dat je een berichtje hebt achtergelaten op onze site. Ik denk dat je de zaken wellicht wat te zwaar opneemt. Natuurlijk zijn kolhydraten (mn suikers) niet goed voor je tanden omdat ze tandbederf kunnen veroorzaken. Niet zozeer de hoeveelheid suikers, maar de frequentie waarin je ze inneemt is bepalend voor de belasting voor je gebit.

Het maximale aantal zoetmomenten dat je per dag mag hebben is volgens 'de tandarts' 7. Daarbij moet je dus alle keren tellen dat je koffie met melk of suiker drinkt, een koekje eet of een dropje tussendoor pakt. Als je echter een snoepje en een drankje tegelijk (binnen een half uur) neemt, telt dat als 1 zoetmoment.

Je moet wel lekker blijven eten en genieten van het leven. Als je dat niet doet gaat je gezondheid achteruit en dat is wellicht nog veel slechter voor je tanden. Probeer 2 a 3 keer per dag minstens 2 minuten te poetsen (na het eten). Gebruik ook dagelijks tandenstokers of flosdraad en je gebit blijft gegarandeerd in orde.

Ik denk dat de scheefstand van jouw tanden ervoor heeft gezorgd dat er op deze plaats makkelijk voedselimpactie plaatsvond. De reiniging is op deze plaats waarschijnlijk ontoereikend geweest, waardoor er een gaatje heeft kunnen ontstaan. Als het gaatje erg diep was kan de zenuw door het boren en vullen geirriteerd zijn geraakt. Hij heeft uiteindelijk gereageerd met een ontstekingsreactie.

Volgende week wordt de behandeling afgemaakt. Ik zou in de tussentijd maar lekker blijven eten en drinken. Die noodvulling kan wel tegen een stootje. Als je bang bent dat je hem beschadigt, kauw je aan de andere kant.

Maak je niet teveel zorgen en zoals ik al zei: blijf lekker genieten van het leven!

Grts, Mignon

Lieve Mignon,

Hartelijk bedankt voor je reactie, ben gelukkig opgelucht dankzij jouw reactie.

Ik drink geen koffie, of frisdrank etc. alleen melk en water. En ik eet veel groente fruit en vis,kip gezonde producten waar toch wel suikers en zout inzitten. Chips eet ik weinig, 2 x in de week en dan eet ik 1 bord en las ik een rust in van 2-3 uur zodat het speeksel de bacterien kan herstellen. Ik denk om te stoppen met het eten van chips maar nu heb ik gelezen dat chips of yoghurt niet uitmaakt, gezond of niet je krijgt een zuuraanval. Dus dat maakt niet uit als je het goed verzorgd ?

Je zei 3 x poetsen, ik poets maar 2x per dag. Na het eten neem ik wel xylifresh sensitive kauwgom. Moet ik 3 x per dag poetsen ? Ik ga toch tandenstokers en flosdraad halen maar het gekke is flosdraad, bij sommige tanden heb ik geen plek tussen om de flosdraad erin te zetten, of de tandenstoker. Kan ik ook ipv tandenstoker of flosdraad een Waterpik Flosser aanschaffen ? Kost maar 12 euro en lijkt makkelijker.

Nogmaals bedankt he.
vr, 05/09/2008 - 17:17 Permalink
Mignon

Beste Jalien,

inderdaad, in bijna iedere snack zitten suikers. Let dus een beetje op de frequentie waarmee je zoetmomenten hebt. Laat dit er liever niet meer dan 7 per dag zijn. Je moet het echter niet ovedrijven. Je tanden gezond houden is 1 ding, maar het is minstens even belangrijk dat je lekker in je vel zit.

Je geeft aan na het eten/drinken een poosje te wachten voordat je je tanden poetst. In principe kan het niet veel kwaad om meteen na het eten te poetsen en de plaque te verwijderen, tenzij je iets heel zuurs hebt gegeten of gedronken zoals een appel, frisdrank, jus d'orange. In die gevallen kun je beter een half uurtje wachten om het glazuur te laten herstellen of voor het poetsen je mond goed met water spoelen.

2 Keer grondig poetsen per dag is meestal voldoende. Ik zelf ben niet zo enthousiast over de Waterpik. De reinigende werking valt in de praktijk tegen. Ik zou tandenstokers gebruiken. Dit is de eenvoudigste manier om de ruimtes tussen je tanden schoon te houden. Flossen wordt door veel mensen als lastig beschouwd.

Succes! Mignon
za, 05/10/2008 - 04:36 Permalink
Jalien22

Beste Mignon,

Nog 1 vraag als het mag. Alvast bedankt voor alle advies. Nu probeer ik tandenstokers te gebruiken maar toch op sommige plekken kan ik de onderkant tussen de tanden wel bereiken maar de bovenkant ertussenin is dicht. Ik wou graag uw mening vragen over de Oral-B Interspace opzetborstels ? Ik gebruik een oral-b elektrische tandenborstel en vroeg me af wat uw mening is over dit product ? Kan ik met de Interspace wel goed reinigen ? Ik zal proberen om de tandenstokers elke dag te gebruiken maar de Interspace lijkt me wel comfortabel. Dit is mijn laatste vraag, alvast bedankt voor alles.
za, 05/10/2008 - 10:10 Permalink
Mignon

De tanden staan tegen elkaar aan en met tandenstokers kun je de ruimtes onder het contactpunt schoonhouden waar de tandenborstel niet bijkomt. Ik zelf geef de voorkeur aan stokers boven elektrische apparaatjes omdat ze kleiner zijn en omdat je precies voelt wat je doet. Lees deze folder voor een stoker-instructie:

http://ivorenkruis.nl/index.cfm?t=keyword.cfm&folder=16

Veel succes!

grts, Mignon
za, 05/10/2008 - 14:08 Permalink