versleten kaakgewricht

Author:
atenbosch
Posted:
wo, 05/14/2008 - 14:58
Hallo,
Ik heb vanaf mijn 21ste jaar problemen met mijn kaakgewrichten. Helaas aan beide zijde. Het is onstaan doordat aan één kant mijn kaak uit de kom is geschoten en daarna is het bergsafwaards gegaan. Ik heb toen omdat ik in de begin jaren heel veel pijnklachten had in een paar kijkoperaties gehad in groningen. Ik ben toen bij de beste arts in groningen terecht gekomen. Het blijkt dat ik fibreuze ankylose heb. Mijn kaakgewricht denkt elke keer als hij geopereert is dat hij weer bot moet aanmaken en mijn kaakgewrict verstijft dan weer. In de jaren dat ik kinderen kreeg heb ik weinig last gehad omdat de gewrichten dan soepeler worden, maar direct na mijn zwangerschappen kwam de pijn in alle hevigheid weer terug. Ik heb van alles gehad. Maanden fysiotherapie, 3 kijkoperaties en toen was het op een gegeven moment zo slecht dat ze hebben besloten om de slechtste kant geheel open te halen. Dit heeft me 3 jaar rust gegeven, maar toen kwam de hevige pijn weer terug en moest ik zelfs aan de morfine om mijn leven dragelijk te houden. Ze hebben toen na 4 en halve jaar besloten om beide kanten weer te opereren.Helaas kreeg ik na die operatie door al dat medicijngebruik gal problemen en moest ik accuut binnen 3 maanden na mijn kaakoperatie geopereerd worden. Ze hebben toen niet geluisterd naar Groningen en hebben de incubatie via mijn mond gedaan. Dit hadden ze nooit moeten doen omdat ze toen eigenlijk de kaakoperatie van 3 maanden daarvoor hebben opgeheven. De 2 jaar daarna heb ik zwaar onder de pijnstillers geleefd en heb me in september 2007 opnieuw laten opereren aan beide kanten. Het herstel ging heel moeizaam. Nu ruim 9 maanden verder ben ik vanwege de pijn die niet weg is gegaan aan de betablokkers gegaan. De pijn is er wel door verminderd, maar niet weg. Ik heb een speciaal apparaat gekregen in het ziekenhuis om mijn mondopening te oefenen en krijg over een tijd een splint om mijn kaak 's nachts rust te geven. Ik leef er onderhad 21 jaar mee, maar vraag me af en toe wel af wat mijn toekomst gaat geven. Gelukkig heb ik een enorme goede arts en sta ik zelf positief in het leven, maar het is niet altijd even makkelijk omdat je je zo vaak zo alleen voelt staan. Ik hoop iemand te ontmoeten via internet die deze aandoening ook heeft zodat ik af en toe een uitlaat klep heb. Ik heb veel vrienden die mij altijd bijstaan als ik veel pijn heb, maar echt begrijpen wat dit inhoud dat snappen toch weinig. Ik heb een hele lieve man en kinderen die me bij alles helpen, dus daar ligt het niet aan.
Guus