Pijnklacht onvoldoende onderkend?

Author:
Jacoba
Posted:
ma, 05/26/2008 - 14:12
Sinds ruim een jaar geef ik bij mijn tandarts aan kortdurend kiespijn te hebben (kies naast de verstandskies) bij het kauwen op iets hards. Hij vond niets afwijkends, behalve "ouderdomsverschijnselen" zoals wijkend tandvlees en meer ruimte tussen de pockets. Ik werd naar een mondhygeiniste verwezen (voor het eerst van mijn leven, ik ben 51 jaar, mijn gebit is volgens de tandarts altijd goed onderhouden/schoon). Vorige week kreeg ik stekende kiespijn in de betreffende kies, ik kwam bij een andere tandarts terecht en deze constateert een ontstoken kies en startte een wortelkanaalbehandeling die over twee weken afgemaakt gaat worden. Ook zei deze tandarts dat het verstandiger is al mijn vier verstandskiezen te laten trekken zodat er meer ruimte komt om goed schoon te kunnen maken.
Ik vraag me nu af: hadden mijn eerder aangegeven lichte kiespijnklachten de huidige (ernstigere) ontsteking kunnen voorkomen? En waarom heeft mijn eigen tandarts nooit gerept over het trekken van mijn (verder gezonde) verstandskiezen? Had de huidige ingezette w.kanaalbehandeling voorkomen kunnen worden? Omdat deze twee tandartsen een echtpaar is wil ik mijn vragen liever op deze site stellen..
Jacoba.
robinson

Als de verstandskiezen gaaf zijn en het tandvlees gezond en schoon hoeven ze zeker niet verwijderd te worden.
Wat betreft de zenuwkanaalbehandeling, als de klachten manifest waren geweest had uw eigen tandarts ook wel een zenuwkanaalbehandeling gestart.
In mijn ogen valt uw tandarts in beide gevallen niets te verwijten.
ma, 05/26/2008 - 18:12 Permalink