zenuwontsteking

Author:
simone1970
Posted:
wo, 05/28/2008 - 12:14
Hoi,
Ik heb misschien een domme vraag maar als je een zenuwontsteking hebt wie af en toe opkomt waarom moet je dan naar de tandarts?
Heb vorig jaar erg veel ellende gehad met 2 kiezen wie ontstoken waren ,die ellende staan ook op dit forum te lezen.Ik voel nu aan een andere kies weer dat die ontstoken is ,pijn bij kauwen af en toe zeurderige pijn enz. De zenuwen zijn dus dood aan het gaan.Wat de tandarts doet bij een eerste bezoek is de zenuwen dood maken.Maanden later heeft mijn tandarts pas tijd om de behandeling af te maken ,dus ik zit er weer in de vakantie dan mee(met noodvulling op vakantie).Nu zijn mijn zenuwen zo dood aan het gaan ,dus zou ik toch net zo goed kunnen wachten tot na de vakantie met naar de tandarts gaan?
Spiegeltje

Het is waar dat de tandzenuw (pulpa) vaak vanzelf afsterft bij een ontsteking (lees: kiespijn). Je hebt daarna geen kiespijn meer. Maar er kunnen nog wel andere onstekingen ontstaan, zoals rond de wortelpunten. Het zou ook kunnen dat je al een sluimerende worterpuntontsteking hebt. Die kan erger worden of (vaak tijdelijk) weer verdwijnen. Indien die onbehandeld blijven kun je, zoals je weet, daar nog veel last mee krijgen. Om grotere problemen te voorkomen(*) blijft daarom vaak een wkb aangewezen. De tandarts kan echter ook adviseren nog even te wachten en de boel in de gaten te houden.

Een tandarts die pas "na maanden" tijd heeft om een gestarte wkb af te maken? Dat vind ik geen blijk geven van een goede praktijkorganisatie. Er is geen spoed bij natuurlijk, maar er zijn genoeg tandartsen die dit toch wel binnen een 3 tot 6 weken (kunnen) doen. Vanuit de patient gezien is het, indien mogelijk maar dat is meestal het geval, veelal ook prettiger als de hele behandeling in een keer wordt gedaan.

(*) je zult zien dat die optreden op de meest ongelegen momenten
wo, 05/28/2008 - 14:10 Permalink