Goedendag,
Hoop dat u mij een beetje een idee kunt geven van wat er eventueel met mijn kies aan de hand is.
Enige tijd geleden werd ik op een ochtend wakker met behoorlijke pijnscheuten in mijn tandvlees / kies om de zoveel minuten aan de achterkant van mijn rechtermondhoek (waar ik overigens ook nooit iets bijzonders heb gehad, geen vullingen, etc.)
Dit vlak na een verkoudheid overigens om het compleet te vermelden.
Niet gevoelig voor koud/warm etc., geen echt gaatjes gevoel van koude luchtstroom of zoiets, en leek me ook wel erg acuut opeens om een gaatje te zijn, maar goed ik ben geen tandarts :P
Nu was het op het dat moment zaterdagochtend dus ik trok het in ieder geval maar even door tot maandag dacht ik.
Tegen die tijd was de pijn al reeds enigzins weggetrokken maar de kies in de regio waar het pijn deed leek enigzins "verdoofd", en tintelend zodra als ik mn kiezen op elkaar deed zetten.
Nu heb ik dit een week of 2 aangekeken, en het "verdoofde" gevoel is intussen wel weggetrokken, maar de regio omtrend die kies lijkt nu weer een beetje snel geirriteerd te zijn.
Wat resulteert in een enigzins zeurende pijn soms op die plek als ik wat hards eet en soms bij zachte dingen ook.
Dit lijkt ook door te trekken naar mijn wang / oor.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik zeker als kind vaak last heb gehad van ooronsteking / kaakholte-onsteking etc., maar is al een tijd geleden dat ik me kan herinneren hoe dat voelt, hoe gek dat ook mag klinken :P
Overigens lijkt ook de andere kant van mijn mond ook enigzins geirriteerd op dezelfde manier aangezien je automatisch toch maar aan de andere kant begint te kauwen.
Het is geen ongeloofelijk onhoudbare pijn maar het is zeker ook geen lekker gevoel.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn ?
Groeten,
Stefan
Hoop dat u mij een beetje een idee kunt geven van wat er eventueel met mijn kies aan de hand is.
Enige tijd geleden werd ik op een ochtend wakker met behoorlijke pijnscheuten in mijn tandvlees / kies om de zoveel minuten aan de achterkant van mijn rechtermondhoek (waar ik overigens ook nooit iets bijzonders heb gehad, geen vullingen, etc.)
Dit vlak na een verkoudheid overigens om het compleet te vermelden.
Niet gevoelig voor koud/warm etc., geen echt gaatjes gevoel van koude luchtstroom of zoiets, en leek me ook wel erg acuut opeens om een gaatje te zijn, maar goed ik ben geen tandarts :P
Nu was het op het dat moment zaterdagochtend dus ik trok het in ieder geval maar even door tot maandag dacht ik.
Tegen die tijd was de pijn al reeds enigzins weggetrokken maar de kies in de regio waar het pijn deed leek enigzins "verdoofd", en tintelend zodra als ik mn kiezen op elkaar deed zetten.
Nu heb ik dit een week of 2 aangekeken, en het "verdoofde" gevoel is intussen wel weggetrokken, maar de regio omtrend die kies lijkt nu weer een beetje snel geirriteerd te zijn.
Wat resulteert in een enigzins zeurende pijn soms op die plek als ik wat hards eet en soms bij zachte dingen ook.
Dit lijkt ook door te trekken naar mijn wang / oor.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik zeker als kind vaak last heb gehad van ooronsteking / kaakholte-onsteking etc., maar is al een tijd geleden dat ik me kan herinneren hoe dat voelt, hoe gek dat ook mag klinken :P
Overigens lijkt ook de andere kant van mijn mond ook enigzins geirriteerd op dezelfde manier aangezien je automatisch toch maar aan de andere kant begint te kauwen.
Het is geen ongeloofelijk onhoudbare pijn maar het is zeker ook geen lekker gevoel.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn ?
Groeten,
Stefan
Re: Tintelend en ongevoelige tand
- heb je vaak een vermoeid gevoel in de kaken 's ochtends?
- veel stress nu?
- heb je een partner die klaagt over knarsetanden
- hoe oud ben je? heb je nog verstandskiezen?
- vaker gehad?
- Ook stress klopt, zit momenteel zelfs met een burn-out thuis en slik medicatie tegen hoge bloeddruk.
- Partner heeft mij inderdaad wel eens verteld dat ik tandenknars alhoewel het vrij zeldzaam is.
- Ik ben 27, heb aan de bovenkant aan beide kanten op mijn ca. 13-14de de achterste kiezen laten verwijderen door de tandarts om ruimte te maken op advies van de orthodontist omdat mijn tanden anders te krap zouden komen te staan op elkaar.
Nu weet ik niet zeker of dit mijn verstandskiezen waren maar ben er bijna vrijwel 99% van zeker dat dit gewone kiezen waren en dat mijn verstandskiezen nog moesten doorkomen, ook vanwege mijn leeftijd.
Ik weet wel dat de achterste kiezen die ik zie (tot aan het gehemelte / achterste tandvlees ?) in ieder geval gewone kiezen zijn omdat er aan de andere kant van mijn mond een wortelkanaalbehandeling is geweest waarvan ik de tandarts toen heb gevraagd of dit mijn verstandskies was en hij daarvan zei dat het niet zo was.
- Het is de eerste keer dat het deze vorm van lichtelijke pijn / kaakkramp / ongevoeligheid aanneemt in ieder geval, wel heb ik vaker last van kaak / oor problemen al sinds dat ik jong ben wegens druk in die regio wegens allergie en mijn luchtwegen vaak dichtzitten in de zomer.
Het is overigens ook geen aanhoudende pijn, wel vaak enigzins geiiriteerd na het eten.
De behoorlijk hevige pijn (overigens zeurend, niet bonkend) waar het eerst toen mee begonnen is heb ik niet meer gehad ook.
Als ik dit zo lees denk ik toch wel aan CMD of craniomandibulaire disfunctie (overbelasting van de kaakgewrichten of -spieren).
Vaak wordt de pijnklacht verward met ontstekingen en gaatjes, het is belangrijk dat je laat onderzoeken of er inderdaad sprake is van CMD.
Ik kan je iemand adviseren bij je in de buurt, laat ff evt per PB weten waar je precies woont. (omgeving)
PS: het komt vaker voor en is niet ernstig ;)