Beste,
Ik heb 2 a 3 maanden geleden een wortelkanaal behandeling gehad op mijn voorste kies rechts boven. Sindsdien heb ik geen pijn, maar wel is de kies wat gevoeliger gebleven dan andere kiezen. Niet wanneer ik eet of drink, maar wanneer ik er met mijn nagel tegenaan tik, of hard poets met een elektrische tandenborstel.
De tandarts heeft mij aangeraden 2 maanden na de WKB een foto te laten maken om te kijken of alles goed was, zodat er een kroon op kon. Met de kroon wil ik echter wachten tot volgend jaar januari, omdat ik al over mijn verzekeringslimiet zit dit jaar.
Ik heb hierover een aantal vragen:
- Is de gevoeligheid van de kies (tikken / poetsen) normaal, of iets om me zorgen over te maken?
- Klopt het verhaal van de tandarts, dat een kroon nodig is ivm risico op breken van de kies?
- Is het onverstandig om tot volgend jaar te wachten met de foto / kroon?
Alvast erg bedankt voor mogelijke antwoorden!
Vriendelijke groeten,
Edwin.
Ik heb 2 a 3 maanden geleden een wortelkanaal behandeling gehad op mijn voorste kies rechts boven. Sindsdien heb ik geen pijn, maar wel is de kies wat gevoeliger gebleven dan andere kiezen. Niet wanneer ik eet of drink, maar wanneer ik er met mijn nagel tegenaan tik, of hard poets met een elektrische tandenborstel.
De tandarts heeft mij aangeraden 2 maanden na de WKB een foto te laten maken om te kijken of alles goed was, zodat er een kroon op kon. Met de kroon wil ik echter wachten tot volgend jaar januari, omdat ik al over mijn verzekeringslimiet zit dit jaar.
Ik heb hierover een aantal vragen:
- Is de gevoeligheid van de kies (tikken / poetsen) normaal, of iets om me zorgen over te maken?
- Klopt het verhaal van de tandarts, dat een kroon nodig is ivm risico op breken van de kies?
- Is het onverstandig om tot volgend jaar te wachten met de foto / kroon?
Alvast erg bedankt voor mogelijke antwoorden!
Vriendelijke groeten,
Edwin.
Re: Gevoelige kies 2 maanden na WKB & uitstel kroon
Verstandig is om met de tandarts te bespreken of de kroon tot volgend jaar kan worden uitgesteld. De tandarts kan echter redenen hebben om dat af te raden, bijvoorbeeld omdat de kies zodanig is verzwakt dat het niet verantwoord is. Dat kan uiteraard niet vanaf een forum worden beoordeeld.
He in de tussentijd volgen van de kies, onder andere met behulp van een foto, kan echter geen kwaad. Zeker als sprake is van klachten. Op basis van de klachten, testjes en hetgeen op de foto is te zien kan de tandarts besluiten de wortelkanaalbehandeling over te doen.