Kleine ontsteking onder kroon

Author:
arthur12
Posted:
ma, 06/30/2008 - 13:59
Ik heb een kroon van een jaar of 8 oud. Nu zit er een kleine ontsteking onder de kroon (ik heb toen de kroon gemaakt werd wel wortelkanaalbehandeling gehad)

Mijn tandarts zegt dat het niet zo veel haast heeft om er iets aan te doen maar ik ben een beetje bang dat de ontsteking erger wordt.

Weet iemand een antwoord op de volgende vragen:

Wat is de meest gangbare behandeling hiervoor?
Is er dan een redelijke zekerheid dat de infectie na deze behandeling weg is?
Moet ik het gewoon zo laten dus niet behandelen? Of is mijn angst dat de infectie groter wordt zeer op zijn plaats en ben ik dan nog veel verder van huis.
Mignon

Beste Arthur,

ik denk dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken op dit moment. Het komt wel vaker voor dat een chronische ontsteking per toeval wordt ontdekt op een rontgenfoto.

Omdat er een kroon op de kies zit en er reeds een wortelkanaalbehandeling is gedaan gaat mijn voorkeur uit naar een apexresectie. De kaakchirurg maakt dan een gaatje in het kaakbot en via deze weg verwijdert hij de ontsteking samen met het onderste wortelpuntje. Op deze manier voorkom je dat de kroon verwijderd moet worden. Een herbehandeling door een kroon heen is overigens erg moeilijk.

Grts, Mignon
ma, 06/30/2008 - 20:14 Permalink