kies die zakt

Author:
esthervp
Posted:
do, 07/17/2008 - 12:04
Hoi, ik heb een uitzakkende kies (kies eronder is jaren geleden verwijderd) Sinds vadaag klopt hij een beetje en als ik hem probeer heen en weer te halen, voelt de pijn hetzelfde als bij een loszittende kies bij het wisselen.Ook als ik erop druk voel ik dat. Het poetsen is al een lange tijd gevoelig. Kan dit kwaad! Ik ga bijna op vakantie.
Lieneke

Zoiets heet extrusie. Dit komt doordat je de antogonist (de tand die normaal gesproken tegenover die tand staat) mist. De manier waarop je dichtbijt en je tanden/kiezen over elkaar gaan kan daarmee verstoord worden. Heel ernstig is dit niet, maar het is niet wenselijk.
Misschien heb je ook last van parodontitis (ontsteking van het tandvlees waarbij je kaakbot betrokken is geraakt) waardoor het proces versneld wordt. Dat is wel iets waar je dan wat aan moet laten doen.
do, 07/17/2008 - 12:44 Permalink
Spiegeltje

Omdat die kies totaal geen functie meer heeft en wel problemen kan veroorzaken of een goede mondhygiene kan verhinderen kun je overwegen om hem te laten trekken. Zeker als ie helemaal achter in de mond ligt.
do, 07/17/2008 - 14:14 Permalink