Help! Mijn dochtertje heeft gaatjes!

Author:
oordje
Posted:
do, 07/17/2008 - 21:27
Afgelopen dinsdag ben ik naar de tandarts geweest met mijn twee kids. Normaal gesproken is er nooit iets aan de hand, dus mijn kinderen gaan huppelend naar de tandarts. Nu bleek mijn dochtertje van 6 opeens twee gaatjes te hebben die gevuld moeten gaan worden. De tandarts geeft de voorkeur aan (één gaatje per keer) vullen zonder verdoving, maar ik ben bang dat mijn (kleinzerige en super-gevoelige) dochter dat niet toe zal laten. Heeft iemand tips voor mij om ervoor te zorgen dat dit geen traumatische ervaring voor haar wordt? Ik ben zelf geneigd om een verdoving te vragen. Op die manier hoop ik het wat voorspelbaarder te maken voor haar (even pijn van de prikjes, maar daarna niet meer). Maar wat zijn de voors en tegens van verdoven? Mijn man en ik hebben zelf geen ervaring met gaatjes, dus ik weet niet wat ik kan verwachten...
Lieneke

Het beste kun je jouw dochter vertellen wat een gaatje is en dat deze gerepareerd zal worden. Ruim van te voren, zodat het geen verassing is.
Je kunt de tandarts even bellen om te vragen of het toch met verdoving zou kunnen. Ikzelf vraag het altijd aan het kind (als het kind in staat is hierover te beslissen). Als ze het niet willen en het doet toch wat zeer, kan het alsnog.
Vraag de tandarts om de procedure goed uit te leggen en te laten zien. Vaak gaat het dan hartstikke goed en is enkel de ouder nog bang en niet het kind....
Uiteraard kan uw kind gaan huilen. Dat is een natuurlijke reactie en mag ook best. Probeer hierbij niet het vluchtadres van uw dochter te worden maar blijf haar wel steunen. De hand vasthouden en zeggen dat ze het hartstikke goed doet, helpt hierbij.
vr, 07/18/2008 - 10:44 Permalink
mecánico para …

Ik vind verdoving geven bij kinderen van 6 bijna een absolute must om succes te hebben. Zeker als het om een wat angstig kind gaat. Dat heeft te maken met een aantal dingen: het is misschien al spannend genoeg, dus waarom de verassing van pijn afwachten? En daardoor waarschijnlijk ook nog slechter af zijn. Dan is er namelijk geen moment om te overleggen. Goed uitleggen van de stijve wang en een goede vulling maken is voor mij het hoogste doel.
Misschien wil de tandarts geen verdoving geven omdat het ieniminie gaatjes zijn, toch zou ik dat dan wel doen. En als u als ouder dat graag heeft zou ik goed naar de ouder luisteren.
NB, sommige tandartsen vinden verdoven bij kinderen spannend en omzeilen het liever. Maar ik zou het rustig en zonder problemen doen. Aansluitend even napraten en afspreken dat de volgende keer de tweede wordt gedaan.
vr, 07/18/2008 - 11:45 Permalink