Hallo,
Een aantal weken geleden moest ik op mijn 6 maandelijkse controle en de tandarts vertelde dat ik 4 gaten had. Ik ben 16 jaar en dit zijn de eerste gaten in mijn echte tanden. 4 ineens vond ik wel veel maargoed. Hij vertelde me dat het kwam omdat ik mijn tanden niet flos, maar ik denk dat dat een broodje-aap verhaal is :-?
Nugoed, ik dus mijn tanden een week geleden laten vullen. Gespreid over 2 dagen. Kruislings. Het komt er op neer dat ik zonder pijn ben gegaan en nu een week later met pijn thuiszit... Ik heb alleen nog pijn in mijn linkerbovenkies. De pijn is alleen als ik eet en ook als ik lucht aanzuig. Wat is dit? Ik dacht dat een tandarts tandpijn oploste en niet creërde?
Groeten
Een aantal weken geleden moest ik op mijn 6 maandelijkse controle en de tandarts vertelde dat ik 4 gaten had. Ik ben 16 jaar en dit zijn de eerste gaten in mijn echte tanden. 4 ineens vond ik wel veel maargoed. Hij vertelde me dat het kwam omdat ik mijn tanden niet flos, maar ik denk dat dat een broodje-aap verhaal is :-?
Nugoed, ik dus mijn tanden een week geleden laten vullen. Gespreid over 2 dagen. Kruislings. Het komt er op neer dat ik zonder pijn ben gegaan en nu een week later met pijn thuiszit... Ik heb alleen nog pijn in mijn linkerbovenkies. De pijn is alleen als ik eet en ook als ik lucht aanzuig. Wat is dit? Ik dacht dat een tandarts tandpijn oploste en niet creërde?
Groeten
Re: tandpijn na vulling
Sommige tandartsen beheersen de techniek gewoon niet zo goed en/of gaan te haastig te werk. Een andere verklaring is er eigenlijk niet voor omdat witte vullingen niet meer napijn hoeven te geven dan amalgaamvullingen, dus in feite *geen* napijn. Het krimpen van het vulmateriaal tijdens het uitharden is een factor, maar dat speelt bij een goede techniek geen rol van betekenis.
In een deel van de gevallen komt de napijn overigens door irritatie van de zenuw door het boren, dat heb je zowel bij witte vullingen als amalgaamvullingen. Dat is ook mede afhankelijk van de werkwijze maar niet altijd te voorkomen als flink moet worden geboord.
Een tijdje terug hadden we op het forum een topic over de kwaliteitscriteria voor tandartsen. Je zou daaraan kunnen toevoegen dat een goede tandarts witte vullingen legt zonder napijn.
Maar meestal is de pijn na twee tot vier weken een stuk minder aan het worden. Even aankijken dus.
Nightwarrior, waarom denk je dat?
Jammer hoor dat je nu op je 16e opeens al 4 vullingen nodig had. Wat lastig om zo te beoordelen maar het lijkt erop dat je niet zo'n hele goeie tandarts hebt. :smt019 Als je ieder 1/2 jaar voor controle gaat is het vreemd: nu opeens 4 aangetaste elementen. En natuurlijk kan die pijn in de vullingen van een bij de behandeling geirriteerde zenuw komen - maar ook dat is toch wel vreemd bij een regelmatig bezoek. Waarschijnlijker lijkt mij dus slechte techniek (te snel vullen). Bovendien heeft hij/zij je niet kunnen overtuigen van het nut van flossen. Als ik jou was zou ik snel eens een afspraak met een mondhygienist(e) maken. Hopelijk neemt de pijn al wel wat af - anders zijn er nog wel wat trucjes. Sterkte! :wink:
Als je niet flost kan je inderdaad gaatjes tussen je tanden/kiezen krijgen. De plaque blijft daar dan zitten en de cariesbacterie die gaatjes veroorzaakt gedijt er goed. Deze gaatjes kunnen lang onopgemerkt blijven, meestal zie je ze pas als je rontgenfoto's maakt. In de meeste praktijken gebeurt dit eens per 2 jaar.
Wat betreft de klachten die je beschrijft: een witte vulling kan best nog wat napijn geven, (vul)techniek speelt een rol, maar het soort vulmateriaal ook. Als het niet minder wordt, ga dan nog even langs bij je tandarts, misschien is de vulling nog wat te hoog gebleven. Doordat je op het moment dat de vulling werd gelegd verdoofd was is het soms moeilijk te controleren of de vulling direct de goede hoogte had, vaak merk je pas als de verdoving is uitgewerkt dat je er nog op bijt.
Het is wel normaal dat je nog een paar dagen last hebt, want bij een gaatje tussen twee kiezen in gebruikt een tandarts een soort "vormpje", meestal in de vorm van een metalen schildje en een wigje, om te zorgen dat de vulling de natuurlijke lijn van je kies volgt. Bij het aanbrengen en weghalen van dit vormpje raakt je tandvlees meestal iets beschadigd. Dit herstelt zich gelukkig snel weer.
Wat betreft je opmerking over tandartsen die tandpijn moeten oplossen: je tandarts heeft de gaatjes niet veroorzaakt, hij heeft ze gevonden en wil voorkomen dat je heel erge kiespijn krijgt door ze op tijd te vullen. Geef hem dus alsjeblieft niet de schuld van jouw gaatjes. Wat ik tot dusver lees geeft mij niet de indruk dat je een slechte tandarts hebt.