essix retainer

Author:
tanterie
Posted:
do, 07/24/2008 - 21:33
Na anderhalf jaar beugelen heb ik voor mijn bovengebit een essix retainer en die bevalt goed, hoewel ik de boog al wel iets minder "perfect" vind dan toen de beugel er net uit was...
Beneden heb ik een spalkje, van hoektand tot hoektand. Echter stond voor de beugel de eerste kies (die nu dus niet gespalkt is) achter de tandenrij. Nu zie ik dat deze kies zich weer langzaam richting oude positie aan het bewegen is.... Ik baal daarvan en heb het aangekaart bij de ortho. Die zei dat de kies zoekende is en dat een spalk die verder gaat dan de hoektanden niet goed is omdat je dan problemen kunt krijgen met terugtrekkend tandvlees, tanden moeten kunnen bewegen.

Wat kan ik nu het beste doen?? Is een essix beneden ook een optie?? Moet ik het toch (tegen adviezen in) laten spalken???

M.v.g,

Anne-Marie
Newtan

Hallo Anne Marie

ook al staan ze nu perfect, je kiezen zoeken voor 20% weer de oude positie op. soms na jaren nog. Maar nooit zo scheef als het was. Dat is het natuurlijk evenwicht.
Wat je kan doen, is het kauwvlak van de kiezen iets met composiet laten ombouwen. Dat doen niet alle tandarsten, maar de moderne kunnen dat wel.
vr, 07/25/2008 - 17:05 Permalink