Ik heb linksboven twee kronen, deze moeten volgens de tandarts herbehandeld worden om de kiezen/kronen te kunnen behouden. Dit omdat de wortelkanalen nog op een ouderwetse manier behandeld zijn (10-15 jaar geleden) en problemen zonder herbehandeling onvermijdelijk zouden zijn. Ik heb geen pijn aan de betreffende kiezen.
In de verwijzing staat bij reden verwijzing:
Parodontitis apicalis 25 en mesiale radix 26. Gaarne herbehandeling element 25. Kroon 25 was losgekomen en heb ik nu tijdelijk vastgezet, zodat de kroon door jullie makkelijk is te verwijderen.
En gaarne herbehandeling element 26, zo mogelijk door de kroon heen.
Ik vertrouw op het oordeel van de tandarts dat dit het juiste behandelplan is, maar twijfel toch, vooral omdat het behandelen van beide kiezen een enorm gat in mijn budget gaat slaan (mijn zorgverzekeraar vergoed 75% en maximaal 450 euro). Ik denk dat de rekening voor beide kiezen toch wel boven de 1000 euro gaat uitkomen.
De behandeling staat gepland voor over een paar weken en gaat 2 uur duren :( .
ik zou graag willen weten of ik nog pijn kan verwachten, zodat ik in mijn dagschema in de dagen erna hiermee rekening kan houden (eventueel vrijnemen of ziekmelden, oppas voor mijn kinderen e.d.)
Ik heb nu het idee dat ik er niet erg veel van ga voelen omdat de zenuwen volgens mij toch al dood zijn.
Vast dank voor de reactie..
In de verwijzing staat bij reden verwijzing:
Parodontitis apicalis 25 en mesiale radix 26. Gaarne herbehandeling element 25. Kroon 25 was losgekomen en heb ik nu tijdelijk vastgezet, zodat de kroon door jullie makkelijk is te verwijderen.
En gaarne herbehandeling element 26, zo mogelijk door de kroon heen.
Ik vertrouw op het oordeel van de tandarts dat dit het juiste behandelplan is, maar twijfel toch, vooral omdat het behandelen van beide kiezen een enorm gat in mijn budget gaat slaan (mijn zorgverzekeraar vergoed 75% en maximaal 450 euro). Ik denk dat de rekening voor beide kiezen toch wel boven de 1000 euro gaat uitkomen.
De behandeling staat gepland voor over een paar weken en gaat 2 uur duren :( .
ik zou graag willen weten of ik nog pijn kan verwachten, zodat ik in mijn dagschema in de dagen erna hiermee rekening kan houden (eventueel vrijnemen of ziekmelden, oppas voor mijn kinderen e.d.)
Ik heb nu het idee dat ik er niet erg veel van ga voelen omdat de zenuwen volgens mij toch al dood zijn.
Vast dank voor de reactie..
Re: herbehandeling pijnlijk?
Op zich is het goed om grotere problemen voor te zien door nu te behandelen. Aan de andere kant is het misschien ook mogelijk eerst kies 25 te doen en dan volgend jaar de 26, in verband met de vergoedingen. Het beste kun je dit met de tandarts bespreken, ik weet namelijk niet of uitstel verantwoord is in jouw geval.
Overigens is me niet duidelijk wat met de 26 aan de hand is. Wat staat er op de verwijsbrief, behalve "mesiale radix" ? Zij de kanalen niet tot goed gevuld of zo?
ik heb het van die vergoedingen al voorgelegd aan de tandarts, maar gaf hij aan dat het wel verstandig was om de gemaakte afspraak door te zetten als ik ze wil behouden. Aangezien gister een andere kies is getrokken die niet meer te redden was, neem ik ook aan dat ik mijn budget voor volgend jaar ook hard nodig zou hebben voor een oplossing daarvoor. Het moet dan maar, ik wil op mijn 38e ook nog niet aan een kunstgebit 8)
De 25, waarvan de kroon in 3 jaar tijd nu voor de 2e keer los is gekomen wil hij laten meebehandelen met de 26 omdat die kroon toch los is. Dat dacht ik tenminste, er was mij niks van een ontsteking bekend, ik voel er ook helemaal niks aan.
Het lijkt me dat de kosten van gecombineerde behandeling hiervan dus mee zullen moeten vallen omdat die kroon met tijdelijk cement vastzit en er dus ook niet door de kroon doorgeboord hoeft te worden, en de voorbereiding, verdoving e.d. kunnen dan tegelijktijdig.
Die 26 heb ik geen pijn of last mee, maar is wel een paar jaar terug bij de kaakchirurg wat schoongemaakt bij de wortelpunt (ontsteking, vuilophoping, ik weet het niet?) en ik voel met mijn vinger dat er langzaam een iets dikkere bult ontstaat waar de wortelpunt zit. Ik begreep dat de manier waarop destijds (zeker 10-15 jaar geleden dus) de wortelkanalen gevuld zijn verouderd is, misschien is het gebruikte materiaal aan vernieuwing toe. Op de verwijzing staat niets meer, behalve dat er rontgenfoto's zijn meegestuurd, dus die zullen wel voor zich spreken gok ik...
(De montagekit in de badkamer heeft ook het eeuwige leven niet, zo vergelijk ik dat dan maar).