Wortelkanaalbehandeling of niet

Author:
eempjes
Posted:
ma, 08/11/2008 - 08:14
paar maand terug kwam ik met zeurderige pijn bij de tandarts. Bleek na onderzoek te komen door gevoelig tandvlees. Voor de zekerheid toch foto's laten maken. Daar was voor de desbetreffende kies niks op te zien alleen 2 andere kiezen vertoonden wat grijze donkere plekjes maw gaatjes die ze alleen op de foto konden zien(dus niet tijdens een normale check.)
Nou jah boren dan maar no problem. Spuit erin en klaar is kees. Toen vertelde de tandarts me ff doodleuk. Bereid je maar voor op wortelkanaal behandelingen. Schrok me werkelijk helemaal lam. Heb het nog nooit gehad en hoor er alleen maar vervelende verhalen over. 60% normaal boren zei ze, 40 % wortelkanaalbehandeling. Vanwege vakanties en operatie tussendoor kan ik pas a.s donderdag voor kies 1 en volgende week donderdag voor kies 2. Omdat ik zo perplex stond toen heb ik verder niks gevraagd waarom ze met dat percentage kwam van 60/40 %.
Ze zei alleen, maak geen afspraken voor die dag want als de verdoving eruit zul je je niet prettig voelen. Pffff ze zal zeker gelijk hebben maar van zo een uitspraak word je natuurlijk niet blij.
Nu 2 maand later heb ik nog steeds nergens last van. Kan van alles eten, kan op de kiezen kloppen, kan gewoon heel hard bijten met mijn kiezen enz enz. Natuurlijk meteen om me heen gevraagd naar mensen die ooit eens een wortelkanaal behandeling hebben gehad(waaronder mijn vriendin zonder verdoving omdat ze op t laatst liep van haar zwangerschap :o ) en die hadden allemaal behoorlijk last van de kies/tand. Het lijkt mij toch als de zenuw is aangetast door het gaatje dat ik dan niet meer heel hard op mijn kiezenkan bijten, er niet tegen aankloppen zonder dat ik wat voel?
Jah ik probeer mij die 60% nu heel hard in te praten want ben als de dood. Ik hoop 1. dat het mee gaat vallen en "normaal"boren wordt en 2. stel ik ben wel aan de beurt dat ze me zo goed kunnen verdoven dat ik niet al teveel voel tijdens de behandeling. DE napijn die ik dan wel weer.
Jason

Je zenuw zal wel afgestorven zijn en dan voel je ook weinig qua pijn.Maar ja ik ben geen TA die kunnen dat beter beoordelen.Ik heb vorig jaar ook een WKB gehad en mij viel het reuze mee.Als ze het goed verdoofd voel je gewoon niks meer.Napijn viel bij mij ook wel mee,had ibuprofen bruis 600 meegekregen van de TA en daarmee was de pijn goed te onderdrukken. Vind alleen niet dat je TA je onnodig zenuwachtig moet maken voor dingen die mss helemaal nergens voor nodig zijn

succes :smt006
ma, 08/11/2008 - 10:16 Permalink
boysplayrockandroll

Ik heb nu in totaal 2 wortelkanaalbehandelingen ondergaan. Beide waren zeer goed te doen. Bij de eerste was het in een tand, omdat ik ooit als kleuter met mijn bovenkaak op de rand van de zandbak was gevallen, begon hij nu pas (ik ben nu 30) af te sterven. Verdoving er in en gaan met die banaan. Na de tijd was het inderdaad wel een beetje een vervelend kloppend gevoel, maar echt pijn heb ik niet gehad. De tweede keer was vorig jaar. Ik stond op het punt om op vakantie te gaan naar China en je zult het niet geloven, de hele nacht tevoren had ik vreselijk last van mijn kies, alsof er steeds elektrische schokken doorheen gingen. Wortelkanaalbehandelingetje en klaar. Diezelfde middag zat ik in het vliegtuig naar China. Ik heb me een beetje ziek gevoeld die avond, maar dat was grotendeels toe te schrijven aan een slapeloze nacht en niet aan de kies. Dus als je op je tandarts vertrouwt, dan moet het goedkomen.
wo, 08/27/2008 - 08:18 Permalink