Komen deze klachten van mijn verstandkies ?

Author:
okiedokie
Posted:
do, 08/14/2008 - 22:34
Hallo Tandarts

Ongeveer een jaar geleden ben ik op advies van de tandarts naar de kaakchirurg gegaan vooor het verwijderen van 1 van de onderste verstandkiezen aangezien deze recht vooruit groeid en met een puntje boven het tandvlees uitsteekt. Dit vormt een mooie inging voor bacterien. Enorm angstig bij de kaakchirurg aangekomen werden hier eerst van beide onderste verstandkiezen foto's gemaakt en toen op naar de kaakchirurg. Deze gaf aan dat het wellicht beter was er van af te zien daar eigenlijk beide kiezen er uit moesten maar ze liggen beide erg dicht bij een zenuw en ik ben ook al boven de 40 jaar.
Hij zei: denk er eerst nog maar even over na. Dat was niet nodig want ik wist niet hoe snel ik weg moest komen en hoopte hier nooit meer te komen.
Maar nu.
De eerst genoemde kies is toch een beetje gevoelig. Geen pijn maar ik ben constant bewust dat hij er zit omdat ik dat voel.
Sinds een paar weken heb ik ook slikklachten. Ik hoest al een paar maanden veel en ik dacht dat de slikklachten konden komen doordat de keel overbelast was van het vele hoesten maar nu vraag ik me af of de slikklachten misschien los staan van het hoesten en dat deze door mijn verstandkies kunnen komen. Ik hoop natuurlijk van niet .
De slikklachten zijn alleen bij slijm wegslikken dus niet bij eten of drinken wegslikken

Ik hoop gauw wat te horen daar ik op korte termijn op vakantie ga.
Bij voorbaat dank
Spiegeltje

nu vraag ik me af of de slikklachten misschien los staan van het hoesten en dat deze door mijn verstandkies kunnen komen
Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Het kan inderdaad zo zijn dat het trekken van verstandskiezen een verhoogd risico geeft om een belangrijke zenuw te beschadigen. In zo'n geval ga je die kiezen niet uit voorzorg verwijderen. Als u ernstige klachten mocht krijgen kan de afweging natuurlijk weer anders uitpakken.

Misschien is het een goed idee om samen te bepalen met de tandarts of mondhygienste hoe u de verstandskiezen en omgeving zo goed mogelijk schoon kunt houden. Dat kan problemen voorkomen. Helaas is een goede mondhygiene daar, vanwege de positie achter in de mond, vaak heel lastig.
vr, 08/15/2008 - 12:17 Permalink