pijn in voortanden (knarsen of paradontitis of donkere tand?

Author:
biancasjaan
Posted:
do, 08/28/2008 - 10:52
Beste forum, ik heb sinds februari last van pijn in mijn voortanden. Dit is een continu gevoel en lijkt alsof je net een koud ijsje hebt gegeten of dat je met mond open fietst en de koude wind erop krijgt. S nachts kan ik er gelukkig nog van slapen maar zodra ik wakker wordt begint het al en wordt het met de minuut erger. Ik heb van de kaakchirurg waar ik al in behandeling was voor iets anders hierop het antwoord gekregen dat ik tandenknars in mijn slaap en daardoor de pijn ontstaat. Nu heb ik sindsdien hier voor voor de nacht een bitje voor. Mijn eigen tandarts zegt min of meer hetzelfde en probeert mij er ook nogeens te overtuigen dat het komt door paradontitis. Ik heb hiervoor reeds een deel van mijn gebit laten aanpakken omdat ik in febr. ook pijn had in de rest van mijn mond. Deze pijn is inmiddels weg maar die pijn in voortanden blijft. Naast deze voortanden heb ik een tand die steeds donkerder wordt en nu ga ik dinsdag naar de tandarts voor een behandeling en wil dus duidelijkheid krijgen over het hele probleem want er valt niet echt lekker mee te leven.

Mijn vraag nu is wat ik met mijn tandarts kan overleggen om hieraan te gaan doen? Ik heb helaas niet zo'n goede periode met hem achter de rug dus ik wil vooraf iets meer informatie over deze pijn. Hoe kom ik er nou achter wat de oorzaak is maar meer wil ik weten wat er aan gedaan kan worden dat het verdwijnt?

Ik wil ervan uitgaan dat ik deze keer met mijn tandarts goed kan overleggen maar wil daarom iets meer achtergrondinformatie?

please please please help mij want ik weet het niet meer, ik probeer nu maar steeds mijn mond dicht te houden zodat er geen wind bij komt want dat gaat het beste.

groetjes biancasjaan
Spiegeltje

Als parodontitis is vastgesteld en behandeld en je gaat ineens je mondhygiene op een hoger plan brengen kan dat leiden tot terugtrekken van het tandvlees. Daar is niks aan te doen. Daarbij kunnen de tandhalzen bloot komen te liggen. En dat geeft vaak pijnklachten bij prikkeling met onder andere kou (een koude luchtstroom kan al genoeg zijn).

Als sprake is van blootliggende tandhalzen help poetsen met een tandpasta voor gevoelige tanden vaak wel (zoals Sensodyne maar ook andere grote merken hebben ze). Als een merk niet helpt (na een paar weken) kun je eens een ander merk proberen. Soms helpt dat wel. Mocht dat ook niet werken dan kan de tandarts eventueel een coating of dun laagje composietmateriaal aanbrengen op de blootliggende tandhalzen.
do, 08/28/2008 - 12:28 Permalink
biancasjaan

bedankt voor de reaktie nog even een vraagje:

paradontitis is geconstateerd maar nog maar aan een kant van het gebit behandeld omdat de kosten nogal hoog zijn. De slechtste plekken zijn nl de kiezen en de slechtste kant is nu behandeld en rustig en ik wilde dus volgend verzekeringsjaar de rest doen. Maar kan het dan toch zijn dat de pijn in mijn voortanden bovenin hier een reaktie op zijn dus dat ik toch beter de hele behandeling kan laten uitvoeren?

groetjes biancasjaan
do, 08/28/2008 - 13:05 Permalink