Kans op succes van beugel voor diepe beet?

Author:
bkamp
Posted:
ma, 09/01/2008 - 17:23
Ik heb eind jaren '80 een beugel gehad ter herstel van een diepe beet (ondertanden kwamen bijna tegen tandvlees achter voortanden aan). Ik was 16 jaar bij aanvang van de behandeling. Na deze behandeling zijn mijn tanden echter binnen een jaar of twee weer teruggezakt naar hun oude plaats. Ik heb er verder geen last van, dus heb ik er niets meer aan gedaan.

Maar nu stelt de tandarts van mijn zoon van 10 jaar bij hem ook een diepe beet vast. De orthodontist wil hiervoor een beugel gebruiken. Op mijn vraag of dat gegeven mijn ervaring (uiteindelijk dus niet gelukt), bij mijn zoon wel een blijvend effect zal hebben, kreeg ik niet zo'n duidelijk antwoord. De orthodontist stelde dat terugzakken met name komt als de behandeling niet lang genoeg is voortgezet, doordat patienten beugels niet volgens 'recept' blijven gebruiken. Maar ik had van die vaste slotjes, dus daar kan je als patient weinig aan verprutsen.

Ik las elders op internet dat er een soort 'nabehandingsbeugels' zijn (draadjes achter je tanden) die dit terugzakken zouden moeten voorkomen. Die heb ik destijds niet gehad. Is dat iets nieuws?

Mijn concrete vraag: hoe groot is de kans dat ik mijn zoon opzadel met een beugel die achteraf niet blijkt te werken (althans, geen blijvend effect heeft)?
Lindy321

Hoi bkamp,

Tegenwoordig wordt na een beugelbehandeling idd vaak een retentiebeugel (draadje achter de tanden) geplaatst. Ik ken een paar mensen die in hun tienerjaren behandeld zijn voor een diepe beet. Bij zij die geen retentiebeugel hebben is wel te merken dat de tanden makkelijk gaan schuiven. Ik heb de indruk dat de tanden vrij goed op hun plaats blijven bij mensen die wel een retentiebeugel hebben.

Als je het probleem van je zoon nog op jonge leeftijd kan behandelen, denk ik dat je dat zeker moet doen. Alles staat immers nog niet zo "vast" als bij een volwassene. Ik ben inmiddels 26 jaar en heb eveneens te kampen met een "onbehandelde" diepe beet. Ik vind het bijzonder jammer dat niemand mij daar eerder op gewezen heeft en dat ik niet in m'n tienerjaren in behandeling gegaan heb. De andere optie is later een kaakoperatie laten uitvoeren, maar dan zal je zoon op latere leeftijd eveneens moeten beginnen beugelen (+/- 1,5 jaar lang).
ma, 09/01/2008 - 20:45 Permalink
Anoya

Ik heb de afgelopen 2 jaar ook met beugels gelopen voor behandeling van een bijzonder diepe beet (ondertanden kwamen regelmatig in m'n verhemelte te staan), dekbeet en een dwangbeet. Ik heb voor alsnog geen operatie hoeven ondergaan (al is deze nog niet 100% van de baan, trouwens) en heb tegenwoordig ook draadjes achter m'n tanden. Ben er erg tevreden mee! M'n diepe beet is zo goed als verholpen, al is m'n beethoogte nog niet goed waardoor ik regelmatig m'n kaken op slot zet en loop te klemmen (en 's nachts soms nog knarsen, maar niet vaak), maar hiervoor ben ik onder behandeling bij een kaak-fysiotherapeut wat naar mijn mening erg goed helpt!

Ik zou 't gewoon doen in ieder geval! Volgens mij zijn die draadjes (of een losse nachtbeugel) tegenwoordig redelijk standaard. Bovendien kun je dat natuurlijk ook bespreken met een orthodontist :)
za, 09/06/2008 - 16:43 Permalink