Hoi ik heb een vraag over verkleuring van tanden. Ik heb al sinds ik me kan herinneren het probleem dat mijn tanden van kleur/glans veranderen ook al heb ik niks gedronken of gegeten. Als ik 's ochtends mijn tanden heb gepoetst zien ze er altijd mooi en schoon uit en hebben ze een witte glans. 4 a 5 uurtjes later zien ze er vaak minder schoon uit. De kleur is dan een beetje dof geworden en de witte glans is verdwenen. Het maakt niet uit of ik wel of niet heb gegeten. OP sommige dagen heb ik hier geen last van, maar dat is sporadisch. Ter vergelijking, mijn broertje en mijn moeder hebben hier geen last van en hun tanden blijven altijd een mooi witte glans houden.
Waar kan dit aan liggen? Is dit tandplak? Hoe kom ik hier van af?
Waar kan dit aan liggen? Is dit tandplak? Hoe kom ik hier van af?
Re: Verkleuring van de tanden
Ten eerste is het maar net hoe je het bekijkt. Buiten, of in de badkamer. Buiten heb je daglicht, in de badkamer nauwelijks over het algemeen. Dat betekent dat als je overdag binnen je eigen tanden in de spiegel kijkt, bij kunstlicht, je kleurgevoel iets anders zegt over je tanden dan als je dat overdag bij vrij veel daglicht doet. Bij kunstlicht lijken je tanden minder wit, zeker als je 5 minuten daarvoor je ogen hebt laten wennen aan daglicht.
En dan is er nog de beschermende werking van speeksel. Dat maakt een doffig laagje over het glazuur. Dat duurt een á twee uur. Je poetst het er met tandpasta af, maar niet met je tong.
Dus dat verklaart waarom overdag je tanden geler lijken in de spiegel. En doffer. Als je even doorgaat met kijken tenminste. En dat doffe zie je dus bij anderen niet goed, want daar komt bij elke beweging weer vocht op, bij anderen.
Het mooie is, anderen zien jouw tanden in daglicht ook als witter en glimmender dan hun eigen tanden in de spiegel. Dus die hebben, ten onrechte, hetzelfde gevoel als jij: geler en doffer. Tenzij ze niet op de kleur van hun tanden letten, maar iets anders belangrijk vinden natuurlijk.