herbehandeling wkb

Author:
rixt
Posted:
zo, 09/14/2008 - 09:39
Ik heb een vraag en ik weet niet of er een zinnig antwoord op te geven is, maar ik stel 'm toch maar. (Ik heb 'm al twee keer eerder geformuleerd en weer gedelete, maar de vraag blijft in m'n hoofd zitten).

Nog niet zo lang geleden ben ik van tandarts veranderd: van een gewone praktijk naar een praktijk waar studenten tandheelkunde onder begeleiding van tandartsen werken. Ik denk dat ik tot nog toe alle reden heb om heel tevreden te zijn over het werk dat daar geleverd wordt: volgens mij zijn de vullingen die vervangen zijn goed gelegd, ik ben meteen ook doorverwezen naar een student van de opleiding tot mondhygienist die volgens mij ook goed werk heeft gedaan. Nu wacht ik nog op een oproep in verband met drie wortelkanaalbehandelingen die niet (helemaal) goed gedaan zouden zijn. In eerste instantie had ik begrepen dat dat gedaan zou worden door een endodontoloog. Ik dacht: "Mooi zo, zal wel iemand zijn met veel ervaring, is nooit weg voor een ingreep waarvan de slagingskans, zoals ik hier op dit forum heb gelezen en wat ze me daar ook hebben verteld, bij lange na geen 100% is".
Nu begreep ik de laatste keer dat ik er was, dat ik wacht op een oproep bij de taakgroep endodontologie en dat houdt in dat die herbehandeling wordt uitgevoerd voor studenten (en natuurlijk onder begeleiding). En daar zou ik geen enkele moeite mee hebben als het ging om een wkb. die voor de eerste keer wordt uitgevoerd. Kan ik erop vertrouwen dat zo'n herbehandeling een even grote slagingskans heeft bij uitvoering door een student als door een endodontoloog?
Spiegeltje

Kan ik erop vertrouwen dat zo'n herbehandeling een even grote slagingskans heeft bij uitvoering door een student als door een endotoloog?

Goede vraag.
Laat ik voorop stellen dat ik niet precies weet hoe het er aan toe gaat op zo'n opleidingsplaats. Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Idealiter wordt het werk van studenten goed gecontoleerd en staan ervaren tandarts-docenten garant voor de kwaliteit van het werk. En op zo'n opleidingsplek is veel kennis aanwezig en zijn de standaarden doorgaans hoog. De mindere of het totale gebrek aan ervaring van de student leidt dan, alweer idealiter, niet per sé tot een mindere kwaliteit maar in ieder geval tot een (veel) langere behandelingsduur: student doet iets, wacht op goedkeuring en verdere instructie van docent (die meer te doen heeft), gaat vervolgens weer verder etc., totdat alles naar tevredenheid (van de docent) is uitgevoerd. Maar of deze werkwijze handig is bij een herbehandeling? Die worden toch al gezien als lastig. Daarbij komt dat een wkb in ervaren handen al lang duurt. Anderhalf uur of meer voor 3 kanalen is geen uitzondering en dat zal er niet korter op worden. Nee, ik zou voor mijn gevoel toch neigen om dit maar over te laten aan een tandarts-endodontoloog. In ieder geval even overleggen over hoe het in zijn werk gaat en hoe ze er daar zelf tegenaan kijken. Ook de behandelingsduur aankaarten.

Ben benieuwd wat anderen hiervan denken.
zo, 09/14/2008 - 10:26 Permalink
rixt

Bedankt Spiegeltje voor je antwoord.
Omdat er hier niemand is geweest die aangeeft dat de slagingskans van een herbehandeling-wkb uitgevoerd in een opleidingssituatie mogelijk kleiner is dan als ie ergens anders wordt gedaan, zal ik er maar geen bezwaar tegen maken dat het daar wordt uitgevoerd.
De afspraak is inmiddels gemaakt. Ik begreep dat een herbehandeling alleen gedaan wordt door vijfde jaarsstudenten, niet door vierde jaars.
Ook heb ik gevraagd naar de tijd die het in beslag zal gaan nemen: waarschijnlijk iets van twee tot twee-en-een-half uur. Nou, dat valt niet tegen als ik het vergelijk met het verschil tussen een vulling leggen bij een gewone praktijk en daar: dat komt in de buurt van tien keer zo lang.
zo, 09/21/2008 - 00:37 Permalink