pijnlijke tanden kiezen.

Author:
frankswart
Posted:
wo, 09/17/2008 - 18:57
Goedendag,

ik heb nu al een week last van mijn tanden en kiezen aan de rechter kant.
nu was ik hiervoor naar de tandarts geweest echter was deze afwezig ( begrafenis)
dus kreeg ik zijn assistent (hulpje)

ik vertelde over de pijn zei ging kijken en kon een klein gaatje ontdekken
na die geboort te hebben zonder verdoving zei ik dat ik nog steeds pijn had
dus zei weer verder kijken nu denkt ze dat ik last heb van mijn tandvlees.
en wil dat ik over 2 weken terug kom om onder mijn tandvlees schoon te laten maken.

echter heb ik ook last van tanden knarsen. loop ongeveer de gehele dag met stijve spieren in mijn mond.
mijn tanden doen vooral zeer als er iets kouds op komt niet bij warm.
bestaat de mogelijkheid dat mijn tand pijn is ontstaan door het tanden knarsen
of kan het ook door dat tandvlees komen zelf heb ik niet het gevoel dat mijn tandvlees ontstoken is

moet ik terug gaan voor een second opinion bij mijn eigen tandarts voor dat ze straks me hele tandvlees gaan reinigen

wie o wie
MaartjeB

Die pijn kan zeker komen van tandenknarsen, als dat zo is (en het is al heel wat dat je zelf weet dat je het doet, de meeste mensen horen het pas van de tandarts) kan je vragen om een spalk (die komen in verschillende vormen) die je 's nachts (en in sommige gevallen ook wel overdag) kan dragen. Deze zorgt ervoor dat je tanden beschermd worden en je niet meer zo hard kan klemmen (helpt ook weer tegen spierpijn).
Een andere oorzaak kan ook terugtrekkend tandvlees zijn, waardoor de wortels van de tanden bloot komen te liggen. Die zijn gevoeliger voor prikkels van buitenaf dan het glazuur wat je normaal ziet, dus dat kan ook zorgen voor pijn bij koude dingen. Hier kan Sensodyne tegen helpen (icm een zachte borstel, en voor je gaat slapen een beetje op je tanden smeren). (je ziet trouwens dat je tandvlees ontstoken is als het rood is ipv rose, een beetje opgezet en makkelijk gaat bloeden als je je tanden poetst. Het is niet zo dat je echt een ontsteking voelt zitten).
Mocht het toch blijken te liggen aan je knarsen, probeer dan eens te achterhalen waarom je knarst. Stress, nervositeit, andersoortig problemen? Het mooist zou zijn als je de oorzaak kan achterhalen en die kan elimineren. Succes ermee!
wo, 09/17/2008 - 21:53 Permalink
Lieneke

Pardon? Een assistente die een gaatje gaat zitten boren zonder dat er een tandarts aanwezig is? Dat mag absoluut niet! Weet je zeker dat het geen mondhygienist was of een tandarts in loondienst?

De klachten kunnen inderdaad van het knarsen komen. Ook kan het komen door teruggetrokken tandvlees door te hard poetsen of door ontsteking van het tandvlees. Hierbij wordt trouwens niet het tandvlees gereinigd, maar de tanden zelf. Bij ernstige ontsteking waarbij het kaakbot verdwijnt, wordt er onder het tandvlees gereinigd, op het worteloppervlak. Meer info daarover vind je door de bij de zoekfunctie op 'parodontitis' zoeken.
do, 09/18/2008 - 13:16 Permalink
frankswart

het is iemand die in opleiding is normaal staat zei er altijd bij te kijken en helpt een beetje nu deed zei het zelf.

maar ik ben dus bang dat zei een veerkeerde diagnose stelt want heb niet het gevoel dat mijn tandvlees ontstokken is het is niet dik, rood, bloed niet als ik het poets. na het boren ging zei volgens mij in mijn tandvlees prikken toen hoorde ik haar zeggen het is 2a 3 mm en bij 5 gaat het pas irriteren...

en zit er niet op te wachten dat ik straks onder de spuiten zit en dan nog eens lekker onder mijn tandvlees word gereinigd of dergelijke..

heb vandaag sensodine gekocht voor de gevoelige tanden
do, 09/18/2008 - 19:23 Permalink
Spiegeltje

Als ik het zo lees zou ik het eerder zoeken in het knarsen/klemmen dan in tandvleesproblemen. Maakt niet uit wat ik denk. Eerst even overleggen met de vaste tandarts (dus niet de assistent) vóór er wordt behandeld. Je moet eerst snappen wat er precies aan de hand is en dat is nu niet duidelijk.
do, 09/18/2008 - 22:42 Permalink