hele tandwortel zichtbaar

Author:
lexi
Posted:
wo, 10/08/2008 - 01:10
hallo

ik heb bijna vier jaar geleden een auto ongeluk gehad. ik droeg helaas geen gordel en kwam met mijn gezicht op t stuur terecht. mijn vier ondertanden lagen in een klap horizontaal in mijn mond.
de kaakchirurg is uren (af en toe vloekend) bezig geweest en dacht toen dat ik drie van de vier tanden zou verliezen.
de volgende dag bleek dat hij een tand verkeerd om in mijn mond had gezet. weer onder t mes zeg maar...
na een beetje van de shock bij te zijn gekomen en ik voorzichtig in de spiegel keek naar mn gebutste tanden in een enorm kleiwerk van composiet en ijzerdraad en zag ik wat wits aan de onderkant van mn tand. dacht dat dat de wortel was maar de kaakchirurg pakte een tang en trok t los. kan t nog voelen(!!), was een los stokje bot legde hij uit. yeah right t zat nog best vast...
maar goed, een paar weken en bijna 6 uur kaakchirurg verder kon ik t de rest bij de tandarts af. die had ik nog niet sinds mijn verhuizing dus dit was meteen een goede binnenkomer. zij heeft de berg composiet die ik nog beugel noemde verwijderd en de tanden een wortelkanaal behandeling gegeven. t tandvlees zou nooit meer terug groeien op de plek waar t stukje bot had gezeten en ik had erg veel geluk gehad want ik heb alle vier de ondertanden nog.
t stuk wat bloot ligt is net zo groot als t stuk wat boven t tandvlees had uit moeten steken en heel langzaam trekt er meer tandvlees weg... als ik te zacht poets blijft er tandplak en te hard dan gaat t soms bloeden.
ik neem aan dat ik op den duur toch die tand verlies?
mijn tandarts zegt dat ik uiteindelijk een implantaat met mijn eigen tand zou kunnen nemen.
zijn er nog alternatieven?
hoe zit dat met tandvlees transplantatie?