kies blijft pijnlijk bij druk

Author:
melkhuis
Posted:
za, 10/18/2008 - 00:01
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.
2 jaar geleden is een stukje van een grijze vulling afgebroken. Deze is vervangen hele grote witte vulling rechtsonder. De kies werd vanaf dat moment gevoelig en onrustig. Mijn vorige tandarts (die de kies had gevuld) wist er zelf geen raad mee. En ik werd het behoorlijk beu. Als er druk op kwam, door te kauwen, tradt later na-pijn op en een onrustig gevoel. Afijn, de nieuwe tandarts heeft uiteindelijk een wortelkanaalbehandeling uitgeoefend. Niet direct overtuigd om het te doen, maar tijdens de wortelkanaalbehandeling gaf de tandarts aan dat het zichtbaar was dat het idd noodzakelijk was. Ik dacht dat ik nu eindelijk van de pijn verlost zou zijn.... Helaas is dit niet het geval. Ik ben inmiddels zwanger geweest en wonderbaarlijk heb ik het gered. Daarna was het verhaal van de tandarts dat ik waarschijnlijk gevoeliger door de zwangerschap was geworden, dus toch nog even aankijken. Na 2 jaar, weer terug naar de tandarts, die op de foto's niets kan zien. De wortelkanaalbehandeling ziet er perfect uit. Doorgestuurd naar de kaakchirurg om van binnenuit te kijken. De kaakchirurg (St. Frasciscusziekenhuis) keek ernaar en vond het n.a.v. de foto niet nodig. De kaakchirurg hield er een andere mening aan over. Hij gaf aan dat het probleem lokaal zit, namelijk niet in de wortelpunten, maar in het tandvlees zit een ontsteking. Advies: reinigen door mondhygienist, spoeling en antibioticakuur. Direct naar mondhygienist gegaan (waar ik al 2 x per jaar kom) en die herkende dit helemaal niet. Wel viel haar op (ik gaf haar namelijk aan dat daar pijn vandaan komt) dat ze met een scherp haakje aan de zijkant van de kies een soort bochtje probeerde te maken en iets van weefsel zit.... Maar ook de mondhygienst wist niet wat ze met me aan moest. Door het gepur van de mondhygienst bij de pijnlijke kies, heb ik nog meer last gekregen en het gevoel dat het tandvlees aan de achterkant van de kies donkerder is geworden.

De pijn wordt veroorzaakt bij druk (kauwen & gespannen slapen). Zolang ik aan de andere kant kauw, is er niets aan de hand. Als ik wel aan beide kanten kauw, komt de pijn niet direct, maar later.

Wie, o wie, kan me adviseren. De tandarts had het over eventueel ruimte in de vulling (luchtbel?) die niet op foto's is te zien. Op de foto's ziet alles er mooi en rustig uit.

Ik word er echt gek van.

Groeten en alvast bedankt voor alle adviezen.