abces boven voortand na val

Author:
mayke78
Posted:
do, 10/30/2008 - 13:45
Hallo,

Is er een tanarts die mij kan adviseren over het volgende:
Mijn dochter van 4 jaar is op haar voortand gevallen. Nu, na een paar maanden heeft er zich een abces ontwikkeld boven haar voortand, op het tandvlees.
De tandarts van Jeugdtandverzorging gaf aan dat de tand er uit moest en wel op korte termijn, omdat deze ontsteking de andere tanden kan infecteren en ook de nieuwe "grote mensen" tand.
Mijn eigen tandarts gaf aan dat zijn voorkeur uitging naar het laten zitten van de tand, omdat er ook een aantal nadelen kleven aan het verwijderen van de voortand, zoals:
- de andere voortand en de hoektand zullen naar elkaar toe groeien en de plaats van het ontbrekende melktandje op gaan vullen, zodat de nieuwe tand minder goed door kan komen
- er kan een stoornis in de spraakontwikkeling ontstaan doordat er een gat ontstaat. Zij zal het namelijk een aantal jaren zonder voortand moeten doen.
- het is een zeer vervelende ingreep voor zo'n klein meisje en ze kan er een "traumatische" ervaring aan overhouden
Tevens geeft mijn eigen tandarts aan dat dat de ontsteking nooit weg zal gaan (tot dat de tand er uit is), maar dat deze ontsteking geen kwaad kan voor de rest van de tanden en voor het nieuwe "grote mensen" tandje.

Wat is nu wijsheid, omdat er aan beide adviezen nadelen kleven??
Wie kan mij adviseren alsjebleift, want natuurlijk wil ik de beste keus maken voor de toekomst van mijn dochter!!
Newtan

Ik heb op de universiteit geleerd dat het kwaad kan, zoals je al gehoord hebt van anderen.
Maar in de praktijk kwamen er bij ons zoveel kinderen die al zo'n abces hadden, dat ik het eigenlijk niet over m'n hart kon verkrijgen om die allemaal te behandelen. En wat bleek? Heel incidenteel zag je een witte of bruine plek op de voorkant van het glazuur van de blijvende opvolger. Zo'n plekje op de tand is tegenwoordig in een minuut of 10 met composiet te camoufleren, zonder schade aan de tand.

En die verkleurde plekken zag je maar zelden.

Verder zag ik geen andere schade. Geen enkele. Dus mijn opleiders hebben overdreven.
Samengevat: laat maar zitten dat abces. Laat je niet bang maken.
za, 11/01/2008 - 09:09 Permalink