Pijn na het vullen

Author:
raya
Posted:
ma, 11/17/2008 - 12:01
Ik had een klein gaatje in mijn witte vulling, die is vanmorgen bij de tandarts opnieuw gevuld.
Dat heeft hij gedaan zonder verdoving omdat het maar zo'n klein gaatje was (had er wel heel veel last van)
Hij deed de vulling er in en dat deed zooo ontzettend veel pijn, volgens de tandarts omdat het moest krimpen

nu ben ik ruim 2 uur terug geholpen, maar ik word helemaal gek van de pijn!
heb al ibuprufen 600 in genomen en paracetamol maar de pijn trek helemaal door naar mijn oor.
het is een grote onder kies.
het enige wat een beetje helpt tegen de pijn is water in mijn mond nemen (klinkt raar) maar dan verminderd het wat.

Kan iemand zeggen wat ik nog kan doen tegen de pijn want ik word er echt helemaal harstikke gek van.

bedankt alvast.
raya

Helemaal niemand die goede raad heeft?
heb net de tandarts terug gebeld, volgens hem is het normaal na een witte vulling.
en als ik morgen nog pijn heb mag ik opnieuw langskomen :cry:
daar heb ik nu niks aan!

net de 2x 600 ibuprufen in genomen, tussen door ook al 2 paracetamols gepakt.
en nog steeds verzacht alleen koel water, zodra het warm word in mijn mond gaat het weer ontzettend pijn doen!

ik doe echt nooooooit meer een vulling laten zetten Zonder verdoving!!
ma, 11/17/2008 - 15:45 Permalink
Spiegeltje

Goede raad? Proberen met paracetamol/ibuprofen (lees de bijsluiter) de tijd te overbruggen tot je morgen bij de tandarts terecht kunt. Als de pijn desondanks niet is uit te houden dienstdoende tandarts bellen.

Wat er precies aan de hand is weet ik niet. Het komt wel voor dat na het boren de zenuw geïrriteerd is geraakt (kiespijn). Dat is bij kleine gaatjes, zoals bij jou, meestal niet het geval. Ook heeft het niks te maken met een witte of grijze vulling.

De tandarts noemt wel erg snel 'krimp' van het vulmateriaal als oorzaak van de klachten. Nog los van het feit dat als de vulling zorgvuldig is aangebracht krimp geen noemenswaardige problemen mag geven.

Het nemen van verdoving tijdens de behandeling heeft ook geen invloed. Die is allang uitgewerkt.

Laat nog maar even horen hoe het afloopt!
ma, 11/17/2008 - 18:46 Permalink
guarana

Weet niet hoe het bij iedereen is, maar ik heb 8 vullingen, en elke vulling duurde tenminste 1 dag tot ik geen erge pijn meer had, maar meestal een aantal dagen.

2 uur is dus echt heel kort in mijn optiek, en dan spreek ik uit mijn ervaring.

Is dit een eerste gaatje of heb je al eens meer gehad?
di, 11/18/2008 - 04:53 Permalink
raya

Nee hoor het was zeker niet mijn eerste vulling maar wel die met witte vulling zonder verdoving werd gedaan (grijze heb ik vaker zonder verdoving gehad dus ik ben niet kleinzerig :wink:
ik heb ook altijd wel wat last van maar nog nooit zoals gisteren!
Dit was echt absuurd :cry:
Dat heeft tot gisteravond laat geduurd, nu voel ik alleen nog wat zeurderige pijn en ik kan er nog niet goed mee kauwen.

Maarja volgende week moet ik weer want nu zag ik vanmorgen weer een gaatje aan de andere kant, en ik ga ook gewoon weer maar nu komt er dus echt wel een verdoving.
di, 11/18/2008 - 21:45 Permalink
Snef

Ben wel benieuwd hoe het afgelopen is.

Gister ben ik na geruime tijd (2002 voor het laatst) toch maar naar de tandarts geweest. De achterste kies linksboven was (ook al geruime tijd) afgebroken (en vulling weg) en een tijd geen last van gehad. Als er al 'last' was, dan werkte een kauwgum erg goed (xylitol??). Laatste gaf juist de kauwgum (hevige pijn, stroompjes) de doorslag om toch maar weer een afspraak te maken. Meteen de volgende dag vroeg in de ochtend.

De kies is netjes opgevuld (wel flink diep uitgeboord) en begon allemaal goed. Totdat ik naar bed ging. 's nachts niet geslapen van de pijn, paracetamol/ibuprofen werkte niet echt. Wat inderdaad wel hielp (en helpt) is er even koud water langs laten gaan en dan is het weer (heel) eventjes goed. Ik heb vanmorgen de tandarts meteen maar gebeld. Pijn kan 'normaal' zijn na de (diepe) boor actie, dus even afwachten of de pijn vandaag (en vannacht) wat minder gaat worden anders moet ik morgen weer even bellen.

Ben dus benieuwd hoelang je dit hebt gehad (een paar dagen?).
wo, 12/17/2008 - 13:38 Permalink