verstandkiezen verwijderen

Author:
loes2
Posted:
vr, 11/28/2008 - 04:49
Ik ben ongeveer 1 jaar geleden van tandarts veranders i.v.m. verhuizing. Nu heeft deze tandarts mij laten weten dat alle 4 mijn verstandkiezen eruit moeten omdat ze te weinig ruimte hebben. Er zitten er nog 3 helemaal onder mijn tandvlees en 1 is net een stukje doorgekomen. De tandarts wil ze er dus uit gaan snijden.

Nu deed mijn tandarts net alsof er helemaal niets aan de hand was en hij ze er wel even uit zou halen. Ze staan redelijk recht in mijn kaak met de wortel net iets naar achteren (van mijn andere tanden af) zal ik maar zeggen.

De tandarts wil dit zelf gaan doen en ik ben hier niet geheel gerust op. Kan de tandarts zelf dit wel gewoon doen of kan ik daar beter voor naar de kaakchirurg gaan in het ziekenhuis?

Er staat wel bij de tandartsenpraktijk dat ze ook kaakchirurgie doen maar hier vind ik weer allerlei informatie over dat deze alleen in het ziekenhuis werken omdat de tandartsenpraktijk niet hygiënisch genoeg zou zijn enz. Ik kom er dus niet helemaal uit en zou graag een antwoord op mijn vraag willen aangezien ik me zo dus helemaal gek loop te maken.

O ja ik ben best wel bang voor de tandarts maar dat is wel duidelijk geworden volgens mij.
Spiegeltje

Ik kan me voorstellen dat u er niet helemaal gerust op bent dat de tandarts langs chirurgische weg verstandskiezen verwijdert omdat de meeste tandartsen dit overlaten aan de kaakchirurg. Voor de kaakchirurg is het dagelijks werk en hij/zij heeft er meer ervaring mee. Dat betekent doorgaans een snellere ingreep en minder kans op complicaties.

Maar er is een groot verschil in tandartsen en het is mogelijk dat uw tandarts al jaren dit soort ingrepen doet en er heel goed in is. Het is ook een ingreep die in een normale praktijkruimte kan worden uitgevoerd. Eigenlijk heb ik wel bewondering voor dit type tandartsen dat de lastigere behandelingen niet schuwt, maar dat is voor u natuurlijk niet zo relevant.

Ik besef ook dat u door dit antwoord niet zo veel wijzer wordt. Ik zou u willen aanraden gewoon uw gevoel te volgen en als u liever naar de kaakchirurg gaat een verwijzing vragen. Uw tandarts zal er geen probleem mee hebben. Voordeel van de kaakchirurg is dat deze valt onder de basiszorgverzekering, dan kost het u niks. Op het eigen risico na natuurlijk.
vr, 11/28/2008 - 11:19 Permalink
vV

maar hier vind ik weer allerlei informatie over dat deze alleen in het ziekenhuis werken omdat de tandartsenpraktijk niet hygiënisch genoeg zou zijn enz.

waar u dat op dit forum heeft aangetroffen ben ik erg benieuwd naar...

In de eerste plaats is het heel goed mogelijk een praktijkruimte geschikt te maken (betaald u ook een toeslag voor overigens wanneer aan de orde) . De meeste implantaten worden ook in vooraf geprepareerde algemene tandartspraktijkkamers geplaatst. Tevens is het ook heel gebruikelijk in gebieden met een beperkte mogelijkheid voor kaakchirurgie in ziekenhuizen (eerste locatie verder weg bv) dat kaakchirurgen een zitdag of dagdeel hebben bij een algemene praktijk voor dit soort werk. Of de tandarts vind het leuk, is er goed in (liefst beiden) en doet het gewoon zelf, waarbij hij dan ook geinvesteerd zal hebben in extra spullen, anders begin je er niet aan.

Liggen ze inderdaad lastig, is dat soms een goede reden ze eruit te halen, omdat anders de kiezen ervoor schade kunnen oplopen bv door slechte reiniging. En is dat eenmaal gebeurt ben je wel te laat...
vr, 11/28/2008 - 14:02 Permalink
rixt

vV schreef: "Waar u dat op dit forum heeft aangetroffen ben ik erg benieuwd naar..."

vV: Loes2 schreef:

"Er staat wel bij de tandartsenpraktijk dat ze ook kaakchirurgie doen maar hier vind ik weer allerlei informatie over dat..."

Het woordje "hier" slaat, samen met het woordje "over" op "kaakchirurgie bij de tandartsenpraktijk".
"Hier" slaat volgens mij dus niet op "dit forum", zoals u veronderstelt. Dat zou wel het geval zijn geweest als er nog ergens het woordje "er" had gestaan. B.v.: "maar hier vind ik ER weer allerlei informatie over dat..."
(Dan had "erover" geslagen op "kaakchirurgie bij de tandartenpraktijk" en "hier" op "dit forum").
vr, 11/28/2008 - 14:46 Permalink
loes2

Met "hier" bedoel ik kaakchirurgie. Ik bedoel dus eigenlijk dat ik over kaakchirurgie in een tandartsenpraktijk verschillen dingen lees op internet en niet zozeer op dit forum

Bedankt in ieder geval voor het antwoord ik ben nu wat meer gerustgesteld.
vr, 11/28/2008 - 23:44 Permalink