ik weet niet wat ik moet doen

Author:
marthe
Posted:
do, 12/11/2008 - 15:18
Hallo!

Enkele weken geleden brak er een groot stuk van een kies af, onder in de mond. Deze kies draagt al jaren een gedeeltelijk kunststof prothese. De kies is niet meer te herstellen en moet dus vervangen worden door een kroon. Nu geeft de tandarts mij 2 opties. Of ik laat een kroon plaatsen op deze kies en dan draagt de kroon de gebitsprothese. Of er komt een brug van 4 gebits elementen aan de ene kant en het jaar daar op een brug aan de andere kant met 3 gebits elementen. Afgezien van het kostenplaatje (dit gaat enorm veel geld kosten en het verzekerde bedrag voor tandartskosten is meteen verbruikt) vraag ik me af of dit wel verstandig is. Ik heb nl. een slecht gebit; de meeste kiezen hebben een wortelkanaalbehandeling gehad en er breekt nog wel eens iets af. Dus is zoiets de moeite waard of kan ik beter gaan voor een kroon en behoud van mijn gebitsprothese? Ik vraag me ook af hoe het is om na 25 jaar een gebitsprothese op die plek(ken) weer kiezen te hebben. Gaat dit zonder moeite of kan ik hier toch problemen van verwachten? Ik hoop dat er hier mensen zijn die me wat advies kunnen geven zodat ik mijn keuze weloverwogen kan maken.
Alvast dank voor jullie reacties, Marthe
marthe

Hoi!
Bedankt voor je reactie. Mijn gebit heeft in het verleden erg geleden door een chronische ziekte, hierdoor is mijn gebit erg beschadigd.
Ik weet nog steeds niet wat ik het beste kan doen. Vind het een hele moeilijke beslissing.
groetjes, Marthe
zo, 12/14/2008 - 20:02 Permalink
lisa37

Ik zou als ik jouw was goed navragen en laten onderzoeken hoe sterk je eigen tanden/kiezen zijn voordat je kiest voor een brug . eventueel een second opinion aanvragen bij een andere tandarts . als er nu al steeds stukjes afbreken hoe houdt de brug zich dan op die tanden/kiezen????
Ik heb hetzelfde probleem en ik heb nu pas een plaatprothese gekregen omdat de brug afbrak na 4 jaar......
toendertijd is er waarschijnlijk niet goed onderzocht hoe goed of slecht mijn eigen tanden waren en die zijn nu afgebroken door de brug .
denk er goed over na ,wat het is ook een behoorlijke kostenpost en als je er dan maar kort plezie rvan heb.....
succes er mee
groetjes lisa
ma, 12/15/2008 - 13:08 Permalink
marthe

Hallo Lisa,

Hartelijk dank voor je advies. Kijk, daar was ik zelf ook al een beetje bang voor. Bij mij breekt er nog wel eens iets af... vandaar ook mijn twijfel. De brug zou uit 4 elementen gaan bestaan, geen kleintje dus... En het is inderdaad een enorme som geld voor iets dat misschien maar heel kort blijft zitten.
Ik heb voor de zekerheid maar een afspraak gemaakt met de tandarts omdat ik eerst alles eens goed wil doorpraten alvorens een besluit te nemen.
Hartelijke groet, Marthe
ma, 12/15/2008 - 14:33 Permalink
lisa37

http://xs134.xs.to/xs134/08512/tanden521.png.xs.jpg
zo ziet mijn mond er nu uit . de brug is er 2 weken geleden uitgebroken en mijn eigen tanden die daaronder zaten zijn mee afgebroken . dus wees verstandig en neem een goed overwogen besluit .Ik poets veel en flossen en met draadnaald , dus daar ligt het niet aan.
er zijn ook mensen die geen problemen hebben met kronen en bruggen , maar bij mij zijn er nu(na 4 jaar) al 2 bruggen uit en de 3 e moet er waarschijnlijk ook uit . ik krijg dan een frame prothese , want no way , ik laat niks vast meer in mijn mond plaatsen . heb al genoeg angst en problemen gehad gehad .
sterktte ermee , groetjes lisa
di, 12/16/2008 - 12:41 Permalink
vV

als de ziekte de oorzaak was en het kan anagetoond worden door brieven, dossiers etc behandeld artsen destijds, en de zaak is onder controle heb je een grote kans op een positieve reactie op een aanvraag in het kader van de regeling bijzondere tandheelkunde. Moet je tandarts wel even moeite voor doen, en een gefundeerde aanvraag doen met foto`s etc en bewijsstukken van de oorzaak.
di, 12/16/2008 - 12:48 Permalink
marthe

Re Lisa: Wat een ontzettende pech heb jij met je gebit. Ik wens je heel veel sterkte voor de komende tijd en ik hoop dat je meer geluk zult hebben van je nieuwe prothese.

Re vV: ja, mijn gebit is onder controle en gesaneerd en nee, ik heb helaas geen bewijsstukken. :smt009
di, 12/16/2008 - 18:02 Permalink