wijsheidstand

Author:
hilde-gonde
Posted:
vr, 12/12/2008 - 17:53
Hey,
de tandarts heeft 2 weken geleden foto's genomen waaruit blijkt dat mijn wijsheidstand rechts onderaan gedeeltelijk vast zit tegen mijn kies. Waardoor die er dus niet volledig uit gaat komen en naar gelang het probeert uit te komen, gaat het toch duwen op die kies? Nu, ik voel er niks van, maar ik heb pas een afspraak voor binnen een maand bij mijn orthodontist die gaat beslissen of ze het gaan wegdoen.

Maar nu vraag ik me af of 1 maand niet veel te lang is? Of duwen die wijsheidstanden niet zo erg?
Er zit al een stukje door, maar de rest kan er dus niet door.
Ik ben bang dat ze die dus waarschijnlijk weg gaan moeten doen, zodat al mijn tanden niet verschuiven.
Nog een vraagje: Hoe gaan ze die wijsheidstanden dan wegdoen, want je kunt ze toch niet uittrekken als ze tegen een kies onder je tandvlees duwen?
En is een maand niet te lang?

Alvast bedankt :)

Katharina
Spiegeltje

Het is inderdaad beter dat in zulke gevallen de wijsheidstanden worden verwijderd, ook om schade aan de rest van het gebit te voorkomen. Een maandje wachten kan meestal geen kwaad. In Nederland worden dit vrijwel altijd gedaan door de kaakchirurg (= dagelijks werk, komt vaak voor zoiets). In België heb je daarvoor de stomatoloog, geloof ik. Het is geen grote ingreep als het woord kaakchirurg je mocht afschrikken :D. Trekken is maar één manier om een kies te verwijderen. Soms wordt de kies eerst gedeeld in meerdere stukjes die apart worden verwijderd.

Als je geen angstige patient bent en bijvoorbeeld gemakkelijk naar operaties kunt kijken op tv heb je hier nog een filmpje van een extractie van een verstandskies die helemaal en horizontaal onder het tandvlees zit. Ik weet niet of het bij jou ook zo gaat.

http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&i…
vr, 12/12/2008 - 21:39 Permalink
jakkie

Hallo

De mijne lag ook tegen een andere kies aan te drukken en doorkomen ging dus echt niet.
Van het moment dat die lag te drukken en het verwijderen lag ongeveer 8 maanden.
Ze zijn (onderste verstandskiezen) onder narcose door de kaakchirurg eruit gehaald dus ik kan je niet zeggen hoe dat gaat.
De mijne lag in standje hopeloos maar ach hij is er uit.

Groetjes.
vr, 12/12/2008 - 21:43 Permalink