vorige week heb ik bij mijn nieuwe tandarts 2 kiezen gevuld. voor het eerst. het waren kleine gaatjes, volgens de tandarts. hiervoor is tandsteen uitgebreid weggehaald. ik had er heel erg last van mijn tanden, maar na verwijderen van tandsteen (nooit helemaal natuurlijk),heb ik geen problemen meer gehad.
na het vullen en nadat de verdoving uitgewerkt was had ik niet gelijk pijn, maar ik kon er niet op kauwen of iets warms of koud drinken. bij koud deed het helemaal pijn. enkele dagen geleden had ik ernorme pijn, ik voelde stroompje en 'getik' bij de omgeving van de gevulde tanden.
ik heb toen met een opgevouwd servetje geprobeer om erachter te komen welke kies het is. bij een kies voelde ik geen pijn. bij de andere wel, maar echt zeker ben ik niet.
ik heb toen een afspraak gemaakt met de tandarts. die heeft er naar gekeken en vertelde mij dat er geen clienten terug kwamen na het vullen van een klein gaatje. ze ging ernaar kijken en vertelde mij dat de vulling niet hoog zat. ik vertelde haar dat misschien de vulling te dicht op de zenuw zat. zijn ontkende dit.
ze vertelde mij dat met zo'n een pijn de zenuw waarschijnlijk onstoken is. dat de uitloopzenuwen, wat volgens haar je niet kon zien tijdens het vullen of op een foto baterieen op zaten en daardoor deze de pijn verklaren. ze zou de zenuwen weg halen en later een wortelkanaalbehandeling starten.
ik vertelde haar of ik gewoon niet even moet wachten met het verwijderen van de zenuwen, want dan maak je de kies dood.
en ik wist ook niet zeker of dit het geval was of dat het aan de vulling lag. ze heeft een foto gemaakt, waaruit volgens haar zegen niets te zien viel. ze heeft de vulling lager gemaakt.
ik vertelde haar dat ik nog een weekje wou wachten om te kijken of de pijn niet minder word. hierna voelde ik wel enige verlichting, ik had geen last meer iets kouds of warms drinken. ik kon weer mijn kiezen op elkaar zetten en ook erop bijten, al deed dit laatste wel nog wat pijn.
ik had voor de vullingen geen pijn of last van deze kiezen. en nu na de vulling voel ik pijn bij het kauwen. ik weet nu niet of het aan de vulling ligt of dat er inderdaad onlangs dat het kleine gaatjes betreft de tandsteen bij de uitloopzenuwen is gekomen.
hoe kan ik erachter komen of er tandsteen bij de uitloopzenuwen is en dat het niet aan de vulling ligt??
ik heb door deze ervaring geen vertrouwen meer in de tandarts.
ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen of een advies kan geven??
na het vullen en nadat de verdoving uitgewerkt was had ik niet gelijk pijn, maar ik kon er niet op kauwen of iets warms of koud drinken. bij koud deed het helemaal pijn. enkele dagen geleden had ik ernorme pijn, ik voelde stroompje en 'getik' bij de omgeving van de gevulde tanden.
ik heb toen met een opgevouwd servetje geprobeer om erachter te komen welke kies het is. bij een kies voelde ik geen pijn. bij de andere wel, maar echt zeker ben ik niet.
ik heb toen een afspraak gemaakt met de tandarts. die heeft er naar gekeken en vertelde mij dat er geen clienten terug kwamen na het vullen van een klein gaatje. ze ging ernaar kijken en vertelde mij dat de vulling niet hoog zat. ik vertelde haar dat misschien de vulling te dicht op de zenuw zat. zijn ontkende dit.
ze vertelde mij dat met zo'n een pijn de zenuw waarschijnlijk onstoken is. dat de uitloopzenuwen, wat volgens haar je niet kon zien tijdens het vullen of op een foto baterieen op zaten en daardoor deze de pijn verklaren. ze zou de zenuwen weg halen en later een wortelkanaalbehandeling starten.
ik vertelde haar of ik gewoon niet even moet wachten met het verwijderen van de zenuwen, want dan maak je de kies dood.
en ik wist ook niet zeker of dit het geval was of dat het aan de vulling lag. ze heeft een foto gemaakt, waaruit volgens haar zegen niets te zien viel. ze heeft de vulling lager gemaakt.
ik vertelde haar dat ik nog een weekje wou wachten om te kijken of de pijn niet minder word. hierna voelde ik wel enige verlichting, ik had geen last meer iets kouds of warms drinken. ik kon weer mijn kiezen op elkaar zetten en ook erop bijten, al deed dit laatste wel nog wat pijn.
ik had voor de vullingen geen pijn of last van deze kiezen. en nu na de vulling voel ik pijn bij het kauwen. ik weet nu niet of het aan de vulling ligt of dat er inderdaad onlangs dat het kleine gaatjes betreft de tandsteen bij de uitloopzenuwen is gekomen.
hoe kan ik erachter komen of er tandsteen bij de uitloopzenuwen is en dat het niet aan de vulling ligt??
ik heb door deze ervaring geen vertrouwen meer in de tandarts.
ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen of een advies kan geven??
Re: PIJN NA WITTE VULLING
Heb je pijn bij het bijten of juist net als je de kiezen van elkaar af doet (net na het kauwen dus)? Als je met je vinger bovenop de kies tikt, doet het dan zeer?
Meestal gaat de pijn met en maand of 3 vanzelf weg als je spoelt met een fluoridespoelmiddel van de drogist.
de pijn is een beetje afgenomen, maar het doet nog steeds pijn
als ik op iets kauw. en ik heb gemerkt dat als ik iets kauw tussen de tand dat pijn doet en de andere tand, ik pijn krijg en niet als ik op iets kauw tussen de keis dat pijn doet en de kies van de andere kant. en dus ik denk ook dat het met de lijm te maken heeft, want op die kant voelt ruw aan en niet zoals de andere gevulde kies waarvan ik geen last heb, maar zeker weet ik het ook niet.
als ik op de kies tik krijg ik geen pijn.. ik heb juist pijn bij het bijten
als ik de kiezen van elkaar af doe, voel ik wel enige druk,maar pijn is het niet.dit duid toch niet op een wortelkanaalbehandeling??
wat moet ik doen, terug gaan naar mijn tandarts en zeggen dat het aan de lijm ligt of het door een andere tandarts laten doen en een second opion bij een andere tandarts???
Je kunt je tandarts wel wijzen op zijn handigheid: als hij het nog een keer over kan doen, wordt hij er wijzer van en jouw kies beter. Hoewel: jij stopt er ook kostbare werktijd in! Die je anders op je werk doorbrengt.
Of een andere stijl: je stelt hem aansprakelijk voor de vervolgschade en zoekt een andere tandarts. Laat die eerst even kijken met een second opinion.
Je kan dus kiezen welke kant je op wilt.