Problemen hoofd hals gebied, nu NTI spalk

Author:
kwpn21
Posted:
di, 12/30/2008 - 01:27
Al bijna 5 jaar loop ik met behoorlijk heftige hoofd en nekpijn klachten. Ik ben een gezonde jonge meid en ben preventieassistente.
Ik heb toen ik 15/16 was een behoorlijk klap gemaakt op een fiets, ik sloeg voorover en mijn gezicht/hoofd knalde als eerst tegen de straat. Gek genoeg had ik geen schade aan elementen, wel schade aan mijn gezicht. In het ziekenhuis is toen niet gekeken naar mijn nek, ik had daar toen ook geen last van.
Ik heb na die tijd op den duur steeds vaker last gekregen van hoofdpijn. Ik nam op een gegeven moment ook maatregelen, ik stopte bijv. met roken omdat ik dacht dat het misschien daardoor kwam. Na langere tijd merkte ik dat de pijn in mijn nek begon. In 2005 werd het zo verschrikkelijk ondraagbaar dat ik uiteindelijk naar de huisarts ben gegaan. Die constateerde een cervicaal syndroom, beknelde zenuwen en spieren rond hoofd/hals gebied. Ik moest naar de fysio. ik heb bijna 1,5 jaar fysio gehad en dat heeft weinig opgeleverd. Ik had ook niet echt het gevoel dat ik daar echt serieus werd genomen.. Na veel aandringen mocht ik van mijn huisarts in 2005 ook een foto laten maken van mijn nek omdat ik er gewoon niet gerust op was en daarop was alleen een lichte kromming in een wervel te zien wat geen kwaad kon volgens mijn huisarts.
Ik heb er vervolgens niets meer mee gedaan en ben gestopt met de fysio. Hij vondt het tijd om af te bouwen.
Mijn klachten zijn nooit verdwenen en werden ook soms weer erger. Ik ben uiteindelijk na lange tijd naar een manueel therapeut gegaan. Hij nam mijn klachten gelukkig heel serieus en constateerde al zeer snel dat ik geblokkeerde wervels had. Ik blijk zeer goed te kunnen ontspannen en zeer makkelijk te manipuleren. Wat vervolgens opviel is dat mijn klachten steeds terug komen, mijn wervels blokkeren vrij snel. Ik ben nu een klein jaar bij hem onder behandeling en vanaf het begin is er wel wat vooruitgang gelukkig. Helaas zijn de klachten alleen niet weg en soms komt het heftig weer terug. Mijn therapeut is er niet tevreden mee en wil verder kijken naar mogelijkheden. We hebben het gehad over een neurologisch onderzoek, maar hij is er vrijwel zeker van dat het daar niet iets mee te maken heeft.

Daarnaast weet ik sinds een tijdje dat ik heel erg klem (ik knars niet). Niet alleen snachts maar ook overdag. Mijn kauwspieren doen ontzettend zeer en vaak heb ik echt pijn aan mijn kiezen. De zijkanten van mijn tong zijn ook duidelijk afgedrukt van het persen tussen mijn kiezen. Ik weet dat klemmen ook echt een grote rol speelt in nek en hoofdpijnklachten.
Ik heb nu een NTI spalk laten vervaardigen en mijn baas(tandarts) begon al meteen over valium voorschrijven en die zegt dat hij zeker weet dat het echt mijn spieren zijn die de klachten geven (hij is ook wel behoorlijk drammerig hij accepteert niet dat ik ook geblokkeerde wervels heb). Ik ben zelf geen voorstander van medicatie, dus dat wil ik liever niet.
Ik draag mij spalk nu, zit prima, maar ik zet gewoon echt druk op die spalk waardoor ik dus echt pijn heb aan mijn frontelementen, volgens mij zet ik mijn onderkaak iets naar voren. overdag als ik hem uit heb, krijg ik echt onwijs pijn aann mijn kauwspieren en ik krijg moeite met het op elkaar zetten van mijn kiezen. Overdags komen mijn nek en hoofdpijn klachten wel terug, dan draag ik em dus ook niet.
Mijn spierspanning is volgens mijn therapeut licht gespannen dus niet echt veel spanning.. Behalve mijn nek behandeld hij ook mijn rug, ook krijg ik oefeningen.

Omdat ik nog zo jong ben en er al zo lang mee loop, zit ik nu een beetje met mijn handen in het haar.. :cry: Ook mijn ouders dringen al langer aan om mij echt te laten onderzoeken.
Ik weet dat ik met mijn beroep natuurlijk ook een risico heb op deze klachten. Maar de klachten had ik al voor ik dit werk deed. En ik let bovendien ook goed op mijn houding aan de stoel.
Ik zat zelf te denken om bijv. langs een gnatoloog te gaan..

Wat zijn jullie tips/ervaringen op dit gebied? En is een NTI spalk evt wel een stap in de goede richting?
Ik sta voor alles open. Alvast vriendelijk dank!! En excusses voor mijn lange verhaal..