angsthaas

Author:
zuuz
Posted:
ma, 01/05/2009 - 15:00
Ik ben zelf nu 1 jaar niet bij de tandarts geweest, maar ik voel dat ik een paar gaatjes heb. De vorige keer dat ik ging was geen succes, ik was ontzettend bang en heb de hele tijd liggen bibberen. De tandarts was totaal niet begripvol en deed er niets aan om me gerust te stellen. Hij maakte alleen maar vervelende opmerkingen als 'lig nou eens stil', waardoor ik me nog ongemakkelijker ging voelen. De vorige keer was al een enorme stap voor me om te gaan, maar nu durf ik helemaal niet meer. Ik wil het liefst naar een andere tandarts overstappen (liefst in Breda), maar ik durf niet te bellen en heb eerlijk gezegd ook geen idee naar welke tandarts ik dan zou moeten bellen.
Ik ben nu ontzettend bang dat ik weer niet gerust gesteld wordt en eerlijk gezegd schaam ik me er ook voor dat ik zo bang ben. Hierdoor weet ik nu al dat ik ook niet eerlijk ga zijn en allerlei smoezen e.d. zal gaan verzinnen, mocht ik mezelf ertoe kunnen zetten om een afpsraak te maken. Ik begin nu al te trillen als ik eraan denk dat ik een afspraak moet maken en dat ik dan ook daadwerkelijk moet gaan.

Geen idee of iemand me tips kan geven en zover kan overhalen dat ik een afspraak ga maken, maar het is in ieder geval wel fijn om mijn hart even te luchten.

Groeten, Susan
Lieneke

Wel de tandarts bellen en geen afspraak maken? Misschien is dat een goede tussenstap? Dan kun je meteen horen of je vriendelijk aan de telefoon wordt behandeld en dan zeg je gewoon dat je even aan het kijken bent welke praktijk het beste bij je past en dat je gewoon even een rondje aan het bellen bent?
ma, 01/05/2009 - 20:16 Permalink
jakkie

Hallo Zuuz

Als ik dat zo lees, is overstappen niet zo'n slecht idee. Ik vind het zelf erg belangrijk dat een tandarts begrip heeft voor de patient.
Als je angst niet erkend wordt door een tandarts dan wordt de angst alleen maar erger.
Mijn vorige tandarts was erg ongeduldig, haastig en legde niets uit.
Hup boor in mn mond zonder te vragen of ik een verdoving wilde etc etc etc.
Mijn huidige tandarts weet dat ik een angsthaas ben en heeft daar begrip voor. Legt alles goed uit, is eerlijk en zet verdovingen als de beste want ik voel ze niet.
Mijn angst is er nog wel. Meer in het onbekende. Ik blijf een angsthaas.
Wat wel beter is geworden is het vertrouwen in de tandarts. Ik heb nu vertrouwen in haar kwaliteit als vakvrouw.
En wat anders is, is dat ik nu veel meer de regie probeer te houden. Vinger opsteken zodat ze even stopt. Praten over dat ik bang ben. Even een adempauze. Tijd nemen en niet haasten.
Ik geef de controle wel uit handen maar probeer het toch ietsies vast de houden.

Schamen voor je angst is echt niet nodig. Ik vind dat een tandarts zich mag schamen als daar niet een beetje begrip voor is.

Misschien kun je hier in een andere topic een vraag over stellen.
Bij tandarts gezocht......vraag of er mensen zijn die ervaringen hebben met een tandarts in Breda.

Succes
ma, 01/05/2009 - 22:39 Permalink