Nodige kronen...

Author:
Goca
Posted:
di, 01/06/2009 - 18:22
Ik heb inmiddels 2 kronen naast elkaar in mijn ondergebit. Het gaat om de achterste kies en die ernaast.
Ik meen dat het begonnen is met een "lekkende/kapotte"vullig. Waarbij het volgens haar echt niet mogelijk was een witte vulling erin te zetten. Ik moet wel zeggen, dat het een redelijk grote vulling was. Ze kwam aan met een kroon.
Ik stelde nog voor dan maar een grijze vulling te zetten, maar dat was ook niet meer mogelijk of in ieder geval niet aan te raden. Want als het dan kapot zou zijn dan kan er geen kroon meer gemaakt worden. Ik weet niet meer precies wat er gezegd was. Zo ook met de 2e kroon, waarbij na een grote grijze vulling ook nog een stukje afgebroken was.
Enfin, nu 2 kronen. Bij de laatste was voorheen ook een wkb gedaan.
Nu is het een goede en ook wel eerlijke tandarts. Immers, kwam ze pas met de kronen, nadat de vullingen stuk waren.
Ik ben verder niet geinformeerd over porseleinen kronen en heb ik een metaal met porselein kroon. Waarbij dus duidelijk een zwarte rand te zien is (bij beide) Direct na plaatsing.
Ik vind dit jammer, zeker omdat ik dit niet wist. Reden is volgens haar dat het grote vullingen zijn die dicht op het bot liggen. Verder heb ik geen klachten of zo. Ze gaf aan dat het toch beter was, omdat volledig porseleinen kronen voor de voortanden zijn i.v.m. het opvallen. Dit was toch niet zo zichtbaar. Klopt, maar ik vind het zonde. Zeker omdat het zo duur is. Ook is gezegd dat met metaal veel steviger is en dat is beter voor kiezen ivm kauwen e.d. Porseleinen zijn er te zwak voor. Ik vroeg haar nog als ik de kronen ooit vervang en dan een nieuwe doe en porselein kies of het dan verdwijnt. Maar dat gaat dus niet. Ik vind dit niet leuk, zwart tandvlees. Verder werd er geen aandacht aan besteed, het lijkt meer op zeuren van mijn kant denk ik.

Bij mijn vriendin is overigens ook gewoon een metalen geplaats zonder overleggen en ook zij heeft zo'n rand.

Maar is dit nu wel vaker het geval en is het echt beter om niet voor porselein te kiezen?
Ik ben bezig met het vervangen van mijn grijze vullingen, maar hier zit ook weer metaal in en daar wil ik eigenlijk vanaf.

Ik moet nog 2 vullingen vervangen en 1-tje is ook groot, maar ik gaf direct aan geen kroon meer te willen.
Toen gaf ze aan wel een witte te plaatsen, ging net.
Ik vraag me af of ik niet wat stelliger had moeten zijn bij de 1e kroon, maar ja dat is achteraf gepraat.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop op een proffesionele reactie. :D