gat in kies

Author:
mantra54
Posted:
ma, 01/12/2009 - 19:30
kan er zomaar een gat in een kies/pijler ontstaan waar een kroon/brug op zit?, zo ja, hoe komt dat dan?.
mantra54

Aan Lieneke;

Met "zomaar" bedoel ik, hoe kan er ineens een gat ontstaan in een pijler waar al 12 jaar!! een kroon op zit?.
Ik ga 2x per jaar naar de mondhygienist en poets 2x per dag, ik gebruik ragers en flosdraad.

Hoe kan het dat er in Juli nog X zijn gemaakt en daarop niets te zien was?.

Hoe kan het dan toch dat er 4 mnd. later een gat in die kies zit, dat had dan toch al
op die X gezien moeten zijn?.

Nu is mijn halve brug door de TA eraf gesloopt :smt018
vr, 01/16/2009 - 20:48 Permalink
Lieneke

Oh zo...wellicht zit het gaatje op een plek die op de foto niet te zien is. Of het gaatje was nog niet ver genoeg om het echt een gat te noemen.
Op de overgang van kroon naar tand zit een heel klein randje waar vaak toch wat plak kan achter blijven. Dit kan genoeg zijn om toch een gaatje te veroorzaken.
Een brug/kroon heeft helaas niet het eeuwige leven. De bedoeling is dat ze zo'n 15 jaar meegaan.
vr, 01/16/2009 - 21:40 Permalink
mantra54

Wat bedoel je dat een brug/kroon zo'n 15 jaar mee gaan?.
Gaan ze dan los zitten?, of vallen er dan vanzelf gaatjes in de pijlers?, wat moet ik me hier bij voorstellen?.

Ik heb 2 kronen aan voortanden en die zitten er al 21 jaar op.

En de bewuste brug zat spijkervast!!, vandaar dat de TA 'm doormidden ging boren, want hij kreeg 'm er niet vanaf.

En de bewuste brug zat er al zo'n 14 jaar op, was niets mis mee, behoudens dat gat in die pijler.
za, 01/17/2009 - 11:44 Permalink
Lieneke

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet over veel kennis beschik over kroon/brug-werk..ik hoop dat er nog een tandarts reageert maar ik zal je vraag naar mijn beste kunnen proberen te beantwoorden.

Ik bedoel dat de tandarts de situatie voorafgaand aan het plaatsen inschat op hoelang de pijlers mee zouden kunnen gaan. Het is namelijk zonde dat als er kronen worden geplaatst op tanden/kiezen die niet lang mee zullen gaan; zonde van het geld/tijd etc
Dus de tandarts schat van te voren in of de tand/kies (die pijler wordt )15 jaar zou kunnen meegaan. Gaat hij korter mee, dan is dat hele dikke pech, of een verkeerde inschatting. Gaat hij langer mee, dan is dat mooi meegenomen.
Hij bekijkt dan of er veel kans is op tandbederf, parodontitis enzovoorts. Soms kiest iemand er toch voor om een brug op slechte pijlers te plaatsen, maar daarbij moet de patient absoluut in de beslissingsfase betrokken worden; hij moet hiervan op de hoogte zijn en het risico aanvaarden.

Een brug kan inderdaad muurvast zitten. Ik heb dat al vaker gezien. Dat kan je de tandarts volgens mij ook niet verwijten. Het is de bedoeling dat het goed vast zit; aan een brug die om de haverklap losschiet heeft niemand wat aan. Dus hij wordt min of meer expres zo gemaakt.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
za, 01/17/2009 - 17:27 Permalink
mantra54

Ik heb inmiddels van mijn TA begrepen dat X stralen niet door het metaal van een kroon gaan, vandaar dat dat gat nooit is opgemerkt,
alleen de wortels zijn te zien.

Inmiddels is die verstandskies/pijler gistermiddag verwijdert..
helaas heb ik er rechtsonder nog 1 als pijler, het is dus wachten tot het rottingsproces
aldaar gaat beginnen :o

Op deze wijze wil ik nooit meer een brug vrees ik; dan het liefst een implantaat, hopelijk
lukt dat bij de 3.7 nog, bovenste kaakbot is behoorlijk smal, wat eronder zit nog breed.

Uiteraard hoort een brug ook vast te zitten, maar als die er dan af moet is dat werkelijk een verschrikking.
za, 02/28/2009 - 15:56 Permalink