goedenavond.
ik ben tiny, 19 jaar oud en ik heb even een vraag.
ik zit ergens namelijk best wel over in, ik heb mijn hele gebid bijna vol met vullingen, terwijl ik heel erg gestelt ben op persoonlijke verzorging, mijn tandarts zegt dat dit door eer zwak gebit komt.
ik ben zlef nogal onzeker wat betreft mijn gebid, ik heb in bijna alle kiezen wel een vulling zitten, en ik zit er dan ook hee erg ( mischien onterecht ) over in dat ik tanden zal kwijtraken, want ik bedoel, die vullingen blijven niet eeuwig zitten toch ?
ik heb misschien dan een zwak gebid maar ik wil zeker wel met een '' normaal '' gebid blijven rondlopen, nu was mijn vraag dus of het heel ernsitg is dat ik opmijn 19e al met weet ik hoe veel vullinge rondloop, want ik wil er graag normaal uit blijven zien, zeker qua gebid,
ik zit hier zeker over in, en ik hoop ook op een serieus antwoord
vriendelijke groten tiny
ik ben tiny, 19 jaar oud en ik heb even een vraag.
ik zit ergens namelijk best wel over in, ik heb mijn hele gebid bijna vol met vullingen, terwijl ik heel erg gestelt ben op persoonlijke verzorging, mijn tandarts zegt dat dit door eer zwak gebit komt.
ik ben zlef nogal onzeker wat betreft mijn gebid, ik heb in bijna alle kiezen wel een vulling zitten, en ik zit er dan ook hee erg ( mischien onterecht ) over in dat ik tanden zal kwijtraken, want ik bedoel, die vullingen blijven niet eeuwig zitten toch ?
ik heb misschien dan een zwak gebid maar ik wil zeker wel met een '' normaal '' gebid blijven rondlopen, nu was mijn vraag dus of het heel ernsitg is dat ik opmijn 19e al met weet ik hoe veel vullinge rondloop, want ik wil er graag normaal uit blijven zien, zeker qua gebid,
ik zit hier zeker over in, en ik hoop ook op een serieus antwoord
vriendelijke groten tiny
Re: help?
Daar kan ik me weinig bij voorstellen. In vrijwel alle gevallen worden gaatjes veroorzaakt door het voedingspatroon en/of onvoldoende dan wel niet goed genoeg poetsen. Heel soms spelen andere factoren mee, zoals de kwaliteit van het speeksel of glazuurafwijkingen, en als dat bij jou het geval is had je die eigenlijk via de tandarts moeten weten.
Maar om bij je vraag te blijven: de aanwezigheid van vullingen wil nog niet zeggen dat de prognose van het gebit per se slecht is. Het is niet het begin van het einde. Een goede vulling kan lang meegaan en ook een aantal malen worden vervangen. Op de (heel) lange termijn wordt (misschien) een kroon noodzakelijk maar ook dan is de weg tot extractie als enige overgebleven mogelijkheid nog ver weg. Het kan natuurlijk wel eens tegen zitten, maar dat geldt ook voor mensen met een gebit met minder vullingen.
Wat wel van belang is de exacte oorza(a)k(en) op te sporen waarom je op jouw leeftijd al zoveel vullingen hebt en daar wat aan te doen (eet- en drinkgewoonten, poetsen). Zodat de verder aftakeling van je gebit zoveel mogelijk wordt beperkt. Dat kan alleen in samenwerking met de tandarts en/of mondhygienist.
Re: help?
Hiermee geef je toch eigenlijk het antwoord. De tandarts zegt: het is een zwak, onderhoudsgevoelig blijkbaar, gebit. 5 tot 10% van de mensen hebben zonder veel te snoepen/zoet te drinken toch sneller gaatjes. Zo heb je ook een clubje mazzelkontjes, die lijken zonder onderhoud en zorg er tussen door te glippen.
De pechvogels hebben inderdad soms een onduidelijk glazuurafwijking, minder bufferend speeksel of beide...........en dat is iets waar je soms geen naam voor hebt.