levensduur kroon op implantaat

Author:
eltika
Posted:
zo, 01/25/2009 - 20:26
In mei 2007 is er een implantaat in mijn bovenkaak geplaats. In november 2007 is daar na goed inkapselen van het implantaat een kroon op geplaatst. Nu vandaag (net ruim een jaar geleden) is mijn kroon in drie stukken gebroken tijdens het (let op!) zuigen op een keelsnoepje. Ik vraag mij af hoe dit in godsnaam mogelijk is?! Ik ben heel zuinig op mijn gebit, heb net een jaar geleden hoge kosten gemaakt en ik kan nu weer gaan betalen. Een kroon zou toch langer mee moeten? Is hier ook garantie voor? Toen 'ie net geplaatst was, vond ik hem erg strak zitten. Kan dit van invloed zijn? Wie kan mij hier meer over vertellen? Of heeft ervaringen hiermee?
TechniekerJeetje

Hoi Eltika,

In principe moet een kroon toch echt wel wat langer mee gaan dan een jaar. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van een aantal fatoren.
Je zegt dat de kroon in 3 stukken is gebroken. Het moet hier dan gaan om een volledig porceleinen kroon, een kroon op metaalbasis zal niet gauw (lees; niet) doormidden breken. Mijns insziens kan dit betekenen dat de kroon dan niet geheel goed geconstrueerd is.
Ik ligt toe; Een kroon op een implantaat mag absoluut niet kunnen draaien. Is dit wel het geval dan bestaat de kans op breuk, zoals bij jouw kroon het geval is. Dit kan voorkomen worden door een paar inkepingen te maken in het abutment dat in de mond geplaatst wordt. Als dit niet gedaan wordt, dan bestaat de kans dat er minimale, soms niet voelbare beweging in de kroon komt. Dit kan tot breuk lijden.
Ik kan natuurlijk niet van hieruit zien of dit er precies is gebeurd bij jouw kroon, maar ik zou toch even overleggen met je tandarts/ technieker, meestal zijn die wel genegen zijn om de kroon onder coulance over te doen.

M.vr. gr.
JanJaap.
ma, 01/26/2009 - 21:58 Permalink