doorzichtige slotjes zijn zwak??? en behandeling duurt lange

Author:
Gebit~trauma
Posted:
zo, 02/01/2009 - 13:11
Ik heb spijt dat ik doorzichtige slotjes heb..... de behandeling duurt langer, dat werd mij vertel. maar het gaat nog langer duren als er steeds 5 a 6 slotjes per week vallen.

ik heb zwaar spijt... het kost duurder en je hebt meer nadelen mee te pakken
Gebit~trauma

Wat raar, hoe kan dat dan?
Heeft je ortho geen witte slotjes (dus niet doorzichtig, maar gewoon tandkleurig), want die blijven wèl zitten hoor.

ik heb ook de tandkleurige slotjes... na 6maanden werd mij vertelt dat het daardoor extra lange behandeling duur zal worden... omdat je niet al te strak kan draaien!!!!

komt hij nu pas mee. zeer spijt.
ma, 02/02/2009 - 19:33 Permalink
cynthia g

Dat vind ik toch wel heel erg raar.. ik heb doorzichtige slotjes en volgens mij ortho hoeft de behandeling daardoor helemaal niet langer te duren, ik heb hem nu bijna een jaar en slechts 2 keer ging er 1 los. Mijn tanden stonden extreem scheef dus er moest behoorlijk wat gebeuren.. En ik hoef mn beugel maar 1,5 jaar! (ben 26 jaar)
ligt het misschien aan de lijm die hij gebruikt? Ik heb absoluut geen spijt van mn doorzichtige slotjes, per slot van rekening valt het ook 10 keer minder op! En hij werkt supersnel in.. (nu moet ik wel zeggen dat ik de nieuwste 'klik'slotjes heb, dus geen slotjes waar die elastiekjes allemaal omheen zitten, misschien dat dat het verschil maakt?)
di, 02/03/2009 - 10:41 Permalink
BJN

Het is al verschillende keren (wetenschappelijk) aangetoond dat een beugelbehandeling niet langer of korter duurt door het type slotjes. Metaal, wit, tandkleurig, doorzichtig, met elastiekjes, klepjes, schuifslotjes, draadjes, etcetera). De techniek is niet bepalend voor de behandelingsduur.
Een juiste probleemstelling en een strak behandelingsplan wel. Ook de behendigheid van de behandelaar, en assertiviteit om naar een andere techniek over te stappen (merk je als patient niet) ook.

De grootste sturende factor die uit onderzoek naar voren komt mbt de behandelingsduur is het verschil tussen behandelaars. EN patienten. Als je regelmatig komt, en de aanwijzingen goed opvolgt gaat de behandeling het snelst. Het is menselijk dat een niet-lopende-behandeling toegeschreven wordt aan een systeem dat de behandelaar niet dagelijks gebruikt. Niet elke behandelaar vindt het handig verschillende behandelingstechnieken naast elkaar in gebruik te hebben. Want het kost meer tijd. En efficientie wordt helaas in de gezondheidszorg niet beloont. Het moet je hobby zijn.... Voor mij persoonlijk is de waardering van de patienten genoeg om zo te werken.

PD:
Mijn ervariingen: 95% van mijn volwassen patienten heeft tandkleurige slotjes. De meesten daarvan zijn in 9-16mnd klaar! Ook uitgebreide behandelingen met kiezen trekken en/of operaties gaan voortvarend met die witte slotjes.
Voor kinderen gebruik ik meestal metalen slotjes (iets goedkoper, en iets sterker).

Ik heb ook verschillende klepjesbrackets gebruikt. Dat gaat in de stoel gemakkelijker want er is geen tijd verloren aan kleurtjes uitzoeken. Maar de behandelingsduur wordt niet beinvloed. Was ook niet te verwachten.
di, 02/03/2009 - 11:28 Permalink
Gebit~trauma

Het is al verschillende keren (wetenschappelijk) aangetoond dat een beugelbehandeling niet langer of korter duurt door het type slotjes. Metaal, wit, tandkleurig, doorzichtig, met elastiekjes, klepjes, schuifslotjes, draadjes, etcetera). De techniek is niet bepalend voor de behandelingsduur.
Een juiste probleemstelling en een strak behandelingsplan wel. Ook de behendigheid van de behandelaar, en assertiviteit om naar een andere techniek over te stappen (merk je als patient niet) ook.

De grootste sturende factor die uit onderzoek naar voren komt mbt de behandelingsduur is het verschil tussen behandelaars. EN patienten. Als je regelmatig komt, en de aanwijzingen goed opvolgt gaat de behandeling het snelst. Het is menselijk dat een niet-lopende-behandeling toegeschreven wordt aan een systeem dat de behandelaar niet dagelijks gebruikt. Niet elke behandelaar vindt het handig verschillende behandelingstechnieken naast elkaar in gebruik te hebben. Want het kost meer tijd. En efficientie wordt helaas in de gezondheidszorg niet beloont. Het moet je hobby zijn.... Voor mij persoonlijk is de waardering van de patienten genoeg om zo te werken.

PD:
Mijn ervariingen: 95% van mijn volwassen patienten heeft tandkleurige slotjes. De meesten daarvan zijn in 9-16mnd klaar! Ook uitgebreide behandelingen met kiezen trekken en/of operaties gaan voortvarend met die witte slotjes.
Voor kinderen gebruik ik meestal metalen slotjes (iets goedkoper, en iets sterker).

Ik heb ook verschillende klepjesbrackets gebruikt. Dat gaat in de stoel gemakkelijker want er is geen tijd verloren aan kleurtjes uitzoeken. Maar de behandelingsduur wordt niet beinvloed. Was ook niet te verwachten.

ik heb een vrouw die mij behandeld, ze is 22jaar.

dat klopt toch niet??? hoe kan zij een diploma hebben als ze daarvoor 6 jaar moet studeren, ben in de maling genomen.
do, 02/05/2009 - 22:29 Permalink