Pijn zonder aanwijsbare oorzaak

Author:
Alynn
Posted:
ma, 02/09/2009 - 23:55
2 maanden geleden zijn er porceleinen facings op mijn bovenste voortanden geplaatst.
ongeveer 7 weken later ondergng ik een wortelkanaalbehandeling aan een grote kies linksonder. De zenuw was ontstoken en er werd een noodvulling geplaast. Over een week wordt het afgemaakt.

Een week na het weghalen van deze zenuw(en) kreeg ik veel last van mijn rechtervoortand boven, waar dus een facing op zit, en ook aan een kies rechtsboven, die als volgende behandeld gaat worden omdat de vulling oud en lelijk is.

De pijn komt en gaat in golfbewegingen en kan zo erg oplopen, dat ik niet meer kan functioneren.
Soms gaat er nog een derde kies "meedoen" die linksboven in de mond zit en waar al 10 jaar een kroon op zit.

De voortand is evenwel het meest pijnlijk. De pijn is telkens verschillend. Soms reageert de tand op temperaturen, en komt de pijn van binnen uit. Soms zwelt het tandvlees en is er het gevoel dat de tand er langzaam uit getrokken wordt, een soort van wondpijn. Soms klopt het hart in de tand. Soms wordt de middenstreep die over het gehemelte loopt ook dik en rauw. Soms is er een pijn die weg gaat als ik tegen de tand duw, maar terug komt als ik hem weer los laat.
Soms is de tand alleen gevoelig als er tegenaan getikt wordt.
De kies rechtsboven vertoont soortgelijke verschijnsels, maar die zijn soms minder erg, en een enkele keer erger, en er zijn daar geen tandvleesproblemen.

Soms is de pijn totaal weg. Overal.

Ik kon direct bij mijn tandarts terecht.
Hij heeft de tand getest door ertegen te tikken, eraan te trekken en te duwen, met koud water te spuiten. maar er was geen opvallende reactie. De tandhalzen waren wat gevoelig, maar dat ben ik wel gewend.
Het tandvlees was op dat momnet niet aangedaan en ik had geen pijn.
Wel bloedde het tandvlees makkelijk.
Op een foto was niets afwijkends te zien.

De tandarts suggereerde dat het door weerwisselingen kon komen, of door te hard flossen, maar dat komt mij beide erg onwaarschijnlijk voor.
Ik ken gevoeligheid van bepaalde tanden en kiezen bij zwakte, maar dit is vele, vele malen erger. Hard flossen doe ik niet.

Ik heb elmex gel meegekregen, en spoelmiddel, maar nu, een week later, is er eerder sprake van vererging dan van vermindering.
Zowel de voortand als de rechterkies blijven hevig pijn doen.

Is het mogelijk dat deze pijnen iets te maken hebben met de kies die nu onder behandeling is en waar nu een noodvulling in zit.
De noodvulling smaakt naar zilverpapier, en deze keis heeft verschillende, naar mijn idee normale pijnverschijnsels doorgemaakt, maar allen te verdragen.

Kan een noodvulling misschien pijn geleiden?

Dit duurt nu al 10 dagen.
Bij toeval ben ik nog in het bezit van een doosje amitriptilyne, dat mij ooit voor zenuwpijn door een neuroloog is voorgeschreven, maar heel erg veel helpt dit ook niet, en ik vind het zelf nogal rigoreus, maar de pijn is soms onverdraaglijk.

Ik vind het lastig om verdere stappen te nemen, zolang de behandelde kies nog niet gesloten is.
Ik heb het idee dat mijn tandarts niet geheel begrijpt hoe ernstig de pijn is, omdat het verhaal natuurlijk wel verwarrend overkomt: "hier pijn, dáár pijn, allemaal heel erg, maar niks te vinden"
De suggestie, dat ik er maar niet zoveel aan moest denken, en dat het dan wel beter zou gaan, maakte mij wat moedeloos.

Ik heb goede ervaringen met mijn tandarts, maar als dit niet over gaat, overweegt hij de zenuw uit mijn voortand te halen, en dat lijkt mij erg voorbarig.

Ik weet van mijzelf dat ik niet kleinzerig ben en heel wat kan doorstaan.
Het is een lang verhaal, maar het is naar mijn idee ook wel erg vreemd en ik begrijp dat mijn tandarts ook niet weet wat er aan de hand kan zijn.

Heeft u een vermoeden waar ik het kan zoeken?
poesiemauw

Zou het kunnen dat door de noodvullling je beet is veranderd,waardoor je ondertanden nu op een andere manier je boventanden raken en overbelasten? Misschien staat de vulling te hoog of te laag? Als je daarbij dan nog onbewust (al dan niet 's nachts) klemt of knarst, kan je wel op een "overal en nergens pijn" gevoel uitkomen (eigen ervaring).
di, 02/10/2009 - 09:28 Permalink
Alynn

Nee, dat sluit ik eigenlijk uit.
De noodvulling is zo klein en vlak, dat deze het gat niet eens helemaal afsluit, en de pijn zit wel in 2 a 3 vaste plekken.
Ik heb wel gedacht aan "geleiding" omdat de pijn 1 week na het verwijderen van de zenuw ontstond. Eigenlijk toen de behandelde kies een beetje tot rust gekomen was.
Dank je wel voor het meedenken.
di, 02/10/2009 - 10:32 Permalink