Pijn: tandenknarsen/klemmen icm beugel

Author:
studente_b
Posted:
zo, 02/15/2009 - 09:42
Zoals al in eerdere topics besproken, heb ik al lang voor ik begon met beugelen last van tandenknarsen en klemmen 's nachts. Vroeger droeg ik hiervoor een splint, maar vanwege de beugel kan ik deze natuurlijk niet meer in.

Het probleem is vooral dat het tandenknarsen er voor zorgt dat ik veel meer last heb van mijn beugel. Wanneer ik een nacht flink heb lopen klemmen/bijten, merk ik de volgende ochtend dat een aantal kiezen enorm gevoelig/pijnlijk zijn. Dat zijn de kiezen waar veel druk op komt te staan ’s nachts.
Dit zorgt er voor dat ik iedere dag last heb met kauwen, waardoor ik kiezen moet ontzien of zelfs maar aan een kant kan kauwen. Dan heb ik het niet over hard eten, gewoon over zacht brood.

Ik vroeg me af: zou helpen om voor de nachts een hockeybitje aan te schaffen? Die zijn vrij zacht, dus kunnen eenvoudig om de beugel heen gevormd worden. Bovendien zou ik dan op iets zachts bijten, ipv de harde kiezen, dus zou het minder zeer kunnen gaan doen.
Echter, in een ander topic stond vermeld dat een zacht bitje CMD-problemen zou kunnen versterken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, omdat dan de klachten verschuiven van “gevoelige kiezen” naar “pijnlijke overbelaste kaakspieren”.

Dus de vraag: zijn er misschien andere oplossingen voor dit probleem, of is het toch verstandig een zacht bitje aan te schaffen?
EvU

Ik zou zeker geen zacht bitje nemen. De theorie hierachter is dat het alleen maar de spieren activeert door de verende werking. Zie het als een fitness werktuig die uw kaakspieren traint waardoor de problemen erger kunnen worden.

Er is niet echt een optie tandheelkundig gezien. U kunt eventueel aan fysio denken of dat klinkt misschien raar een psycholoog. Stress is vaak de belangrijkste oorzaak van knarsen en een psycholoog kan u misschien helpen hier beter mee om te gaan. Een fysiotherapeut kan u oefeningen geven.

Overigens kan een beugel ook wat gevoeligheid veroorzaken.
za, 02/28/2009 - 16:34 Permalink
studente_b

Bedankt voor de antwoorden en de tips, maar helaas blijkt er in mijn situatie dus weinig aan te veranderen op dit moment. Goed om te weten dat een zacht bitje geen goede oplossing is. Het lijkt me niet de bedoeling dat ik de klachten alleen maar laat toenemen met een bitje.

Omdat ik al meerdere jaren last heb van tandenknarsen, ben ik alle wegen al bewandeld (al voor het starten met de beugel). Fysiotherapie en de psycholoog klinken mij dus al bekend in de oren. Het probleem is echter dat dit vooral vooruitgang moet opleveren op de lange termijn en ik nu klachten heb.
Op korte termijn heeft fysiotherapie er overigens wel voor gezorgd dat ik mijn kaak weer kon gebruiken. Zonder de fysio waren de klachten veel erger geweest. Dat was dus een erg goede stap, die ik iedereen kan aanraden.

Voordat ik begon met de beugel was het geen enorm groot probleem dat deze opties vooral verbeteringen moeten opleveren voor lange termijn. Maar vanwege de beugel is het klemmen/tandenknarsen veel pijnlijker, omdat de kiezen zonder deze extra druk al (akelig) pijnlijk zijn.
Het probleem zit dus niet zozeer in de beugel, of de stand van de plaatjes, maar wel dat mijn kiezen veel gevoeliger zijn en ik daardoor erg lang pijnlijke kiezen houd.

Ik was benieuwd of dat er ook tijdelijke oplossingen waren voor tandenknarsende beugeldragers. Net als een hard bitje, wat ik droeg voor dat ik begon met de beugel. Maar ik denk dat het gewoon een jaartje doorbijten wordt.

Gelukkig zit er wel enige vooruitgang in de pijn-stand. Deze week heb ik voor het eerst sinds twee maanden geen (erge) pijn meer op mijn kiezen. Eten is nog steeds een beetje gevoelig, maar ik kan weer de nacht doorslapen. Dat biedt positieve vooruitzichten.
za, 02/28/2009 - 20:47 Permalink